fredag 23. mai 2008

Sånn apropos: Ikke rasist, bare full

Jeg fant en link til en kommentar borte hos Lin i Fullt Hus, og jeg synes den er så knakende god - både innholdsmessig og språklig - at jeg bare må bringe den videre (med andre ord grovt utnytte en stakkars medbloggers arbeid). Anbefales!*

"Nesten ingen benekter at rasisme, i en eller annen form, finnes, også i dette samfunnet. Det er bare at alle utslagene er tilfeldige enkelthendelser som kan bortforklares. Eventuelt er de deler av et annet bilde, et bilde fra gamle dager, den gang flerkultur var noe ost og kefir hadde, ikke skoleklasser og borettslag.

Det er en usynliggjøringsstrategi som gjør det mulig å legge all skyld for alle problemer i dette området på de andre. På offeret. I og med at det ikke er rasisme, ikke egentlig, vil de alltid framstå som irrelevante sutrekopper."

Ikke rasist, bare full, av Anders Heger



*Kommentaren altså, ikke å rappe andres poster.

4 kommentarer:

Rui Caetano sa...

Good...

Anonym sa...

Hehe. Det harde arbeidet i dette tilfellet var en lenke jeg fikk av en nettvenn for noen dager siden og som jeg la i favorittmappa mi.

Anders Heger sier det utrolig bra.

Toril sa...

Veldig enig, dette var godt beskrevet!

Toril

Hanne sa...

Lin: Det var godt å høre. ;o)

Toril: Ikke sant? Jeg er vilt begeistret!