tirsdag 21. april 2009

K'naan: rett i øret, rett i hjertet

Jeg har blitt litt hekta på Twitter, noe som fører mye godt med seg. Blant annet har jeg (takket være jorunn og astronewth) oppdaget en finfin artist som jeg falt hodestups for:
K'naan.
Hør på dette, da dere:


Wavin' Flag - K'naan
Er det ikke fint? Kjærlighet ved første..eh..lytt.
K'naan ble født i Somalia i 1978, og kom til Canada via USA i 1991.
In his new country, K'naan began learning English, some through hip hop albums by artists like Nas and Rakim. Despite speaking no English, the young K'naan taught himself hip hop and rap diction, copying the lyrics and style phonetically.

Og jaggu mestret han både språk og musikk etter hvert, gitt. Les gjerne litt mer av historien hans, den er fascinerende. Du kan for øvrig følge ham på Twitter også, du finner ham under navnet Iamknaan, og det ser ut som han er en rimelig engasjert twitrer.
Engasjement er dessuten et viktig stikkord for musikken hans:

Critics have said K'naan has "a sound that fuses Bob Marley, conscious American hip hop, and brilliant protest poetry." (...) according to K'naan, he makes "urgent music with a message", talking about the situation in his homeland of Somalia and calling for an end to violence and bloodshed.

Jeg synes musikken sitter rett i både øret og hjertet. Hør på denne også:

Somalia - K'naan

9 kommentarer:

Eirik Newth sa...

Jorunn kjøpte "Troubadour", plata som bl.a. "Somalia" kommer fra, til meg på iTunes igår. Den er rett og slett noe av det beste jeg har hørt på år og dag. K'Naan er et funn på alle måter: nydelig musikk, skarpe tekster og uttalelser til mediene som tyder på at vi har å gjøre med en usedvanlig oppegående musiker.

Hanne sa...

Eirik: Ja, det er rett og slett praktfullt. Jeg er hekta - skal kjøpe den, jeg også.
Takk for tipset. :o)

Toril sa...

Nå har jeg også falt! Herlig musikk og veldig stor bonus at det er mening i ordene også! Takk for tipset:-)

Hanne sa...

Toril: Ikke sant? Og det er heller ikke noe minus at den godeste K'naan representerer et litt annet bilde av afrikaneren generelt og somalieren spesielt enn hva man møtes av i norsk presse, for å si det sånn.

Renate sa...

Han skal spille på Melafestivalen 14.-16. august. Gratis på rådhusplassen :)

Hanne sa...

Renate: Er det sant? Åh, hurra! Nå ble jeg skikkelig glad! :D

Renate sa...

Jepp ;) Jeg ljuger da ikke til læreren min. Hehe

http://oslopuls.aftenposten.no/musikk/article185692.ece

Renate sa...

Nå ble det dobbelkommentar her, men jeg legger til at det er såklart så lenge det ikke er flere artister ved navnet Knaan.

Hanne sa...

Weee! Velsigne deg, Renate, og pluss i margen. ;o)