mandag 4. januar 2010

Tjueti


Så var det jaggu nytt år, og jeg har bestemt meg for å trosse Språkrådets anbefalinger om å si totusenogti. Her i gården er det tjueti for alle penga. Ikke bare fordi det er frydefullt rampete for en språkfetisjist å utøve språklig ulydighet (skjønt det hjelper, selvsagt).
Tjueti, tjueelleve osv er kortere og lettere – og adskillig morsommere for oss som bor på Romerike. 2010 er nemlig Strømmens postnummer, og jeg gleder meg allerede til 2013. Da får Skjetten sitt eget år! Hoho!

Sånne bittesmå gleder må man sutte på som trøstekarameller når den første jobbemandagen i det nye året føles både kald og bratt. Egentlig er jeg glad i hverdager, og ferien har vært akkurat som den skulle være, så jeg er godt fornøyd. Men allikevel er det seigt å komme inn i tralten igjen.
En episode til av The Tudors (sesong 2) nå, og en god natts søvn, så tenker jeg det blir lettere i morgen.

7 kommentarer:

engsmella sa...

Å, postnumrene har jeg ikke tenkt på. Så moro.
Hilsen fra en trofast og (til nå) usynlig leser, som gleder seg til 2015.

Fran sa...

Så tøft med eget postnummer. Det er lenge til trettienførtito, men jeg får bare vente. Jeg synes du er veldig frekk som sier tjueti. Hvor sprø går det an å bli?

Hanne sa...

Engsmella: Jepp, dette er Romerikes tidsalder, altså. Så hyggelig at du som til nå usynlig leser ga lyd fra deg!

Fran: Jeg er klin sprø og lever på kanten av rettskrivingsnormene. Uuuhhh!

Toril sa...

Alle vet jo at det ikke heter tjueti, for det er tretti!
Men ellers er det jo fint at det finnes en tid for romerrikinger, tror jeg. I hvertfall hvis de vil være med og arrangere E- treff!

Klem fra Toril

engsmella sa...

Nå skulle jeg sagt noe fyndig om forskjellen på romerrikinger og romerikinger, og respektive folkeslags tid på jorden (jfr. Toril over her), men det er alt for seint på kvelden til å tenke ut noe passende.

Daler sa...

Tjueti it is

Hanne sa...

Toril: Pøh, tjueti fungerer absolutt best, akkurat som nittenførti, nittenåtti osv.

engsmella: Det er forbløffende mange som trekker Romerriket inn i Romerike, selv blant de som bor her i området. Det har nok noe med vår storhet å gjøre.

Daler: Oh yeah!