fredag 30. mars 2012

Improvise, adapt, overcome

Det er tøffe tider for skole-Norge. Snart er det alvorlig lærermangel her til lands, og noe må gjøres! Det finnes forsåvidt ganske brukbare kampanjer som skal øke rekrutteringa av unge (og litt voksne) håpefulle, men jeg har lenge hatt en følelse av at vi kan gjøre mer. Hva skal egentlig til for å få folk til å velge et liv i skolens tjeneste? Her må vi tenke utenfor boksen.

Enter utenfor boksen:


Bildet er fra en undervisningsøkt denne uka, og det er forsåvidt snasent nok i seg selv (legg for eksempel merke til hvordan jeg kløktig og non-verbalt kommuniserer med ungdommen ved hjelp av såkalt duck-face), men vi trenger en catchy tekst også.

Jeg ser for meg noe à la dette (og nå bare idémyldrer jeg noen forslag, altså, helt fritt  – og oppfordrer deg til å gjøre det samme i kommentarfeltet):

* Er DU tøff nok til å ta kampen for landets framtid?

* I love the smell of kritt in the morning.

* We have nothing to fear but igorance itself!

* Jeg kom, jeg så, jeg underviste.

* We shall fight them in the classrooms, we shall fight them on the beaches
nei, feil signal.

* Tante Kristin trenger DEG!

* Ask not what Fylkeskommunen can do for you, ask what you can do for your Fylkeskommune.

3 kommentarer:

Anonym sa...

- Lillestrøm vgs - kampen for tilværelsen Bare de tøffeste kan bli lærere!

- I'm going to make you an offer you can't refuse - join allemnlærerutdanningen!

- I've got a feeling we're not in Kansas anymore - Velkommen til norsk skole

- I love the smell of napalm in the morning - if you do to, become a teacher!

- Mitt navn er Lech, Lech Thor!

Vet ikke om følgende forsalg hadde rekrutert så mye lærere, men men:D

Hege sa...

Trodde du lønna var dårlig? Jeg har enebolig, hytte og tid til å kjøre cabriolet hele sommeren. Bli lærer du også!

Hanne sa...

Anonym:
Det var litt av ei liste! Skal jeg være helt ærlig, skjønner jeg ikke helt den der med napalm = lærer. Og det er kanskje en god ting?

Hege:
Ah! Se der, det er et argument med kraft i seg. Money talks. :D