torsdag 25. oktober 2012

Hva skjer'a?

Hva jeg har gjort for noe i dag? Artig at du skulle lure på det. Jeg liker jo vanligvis ikke å snakke om meg selv, er jo så beskjeden, men siden du spør, skal du nå sannelig få høre!

I dag har jeg stått opp i grålysninga, vinka farvel til Mannen (ikke for godt, bare til han kommer tilbake fra Kristiansand mot slutten av uka), lagd frokost og matpakker til Storebror og Lillesøster og slusa dem ut på skoleveien.

Så har jeg hatt fagdag med psykologielevene mine, 5 timer undervisning på rappen, et hav av tid (bare at ikke, for det går så fortfort). Jeg gjorde et par små forsøk med personlighetstester og liksomtankelesing for å varme opp, repeterte litt om Freud og litt om metode, svarte og forklarte mens de repeterte selv før prøven, og ga dem til slutt den nøye forberedte prøven. Det ble en tjukk og fin rettebunke, for de skrev så blekket spruta.

Eksempel på Freud og sånt.
Jeg har drukket kaffe i lærersalongen, diskutert gårsdagens forestilling av Villanden på Nationalteateret med en kollega, gleda meg høylytt til julebordet, booket tre møter, løst ei gåte som en annen kollega ga meg for nesten ei uke siden og planlagt tulleblogg med noen av de jeg deler arbeidsrom med.

Jeg har ikke rydda skrivebordet mitt. 
Jeg har sjekka Storebrors lekser, tatt en ørliten powernap på sofaen, lagd middag til én stor og to små (kjøttboller, poteter, saus og grønnsaker), spist middag sammen med to små og ei prompepute, sett over Lillesøsters lekser, satt på en klesvask, meldt Lillesøster på morgendagens svømmekurs og gravd ut funnet fram badetøy, håndkle og badehette fra skapet.

Dessuten har jeg underkasta meg iherdig fotmassasje fra en ivrig Lillesøster, lagt Lillesøster, lest tre kapitler av Mio, min Mio på sengekanten hennes (med bare litt for mye innlevelse) og trøsta Lillesøster som var livredd for ridder Kato (who can blame her, han er jo dritskummel).

Når noen vil leke fotterapeut, må andre bare ofre seg. Huff. 
Jeg har sett morsomme YouTube-videoer med Storebror, lest to kapitler litteraturhistorie, finskrevet manus til morgendagens framføring om Alexander Kielland på HiOA og testa en liten smakebit av manuset med Storebror som grei tilhører.

Og jeg har bakt rundstykker med rugmel og yoghurt, snakka med mammaen min i telefonen, hengt opp klesvask, fjasa på Facebook, svart på tre mailer fra elever, planlagt Lillesøsters kostyme til fredagens Halloween-fest, lest et kapittel språkhistorie, rydda kjøkkenet og begått en bloggpost (er i ferd med å begå, hvis vi skal være pinlig strenge).

Det er jaggu godt jeg ikke er så allround-effektiv hver dag, for da hadde jeg vært helt uutholdelig å være sammen med.

Men nok om meg, hvordan står det til med deg?

3 kommentarer:

Åshild sa...

Selv om din dag var veldig effektiv så burde sikkert flere notere ned hva de virkelig gjør i løpet av dag - når de tror at de ikke har gjort noe som helst.

Fran sa...

Maken til turbodame, jeg er full av respekt. Det er vel best å ikke komme i veien for deg når du har et sånt aktivitetsnivå. Er enig med Åshild i at vi antakelig gjør mer enn vi tror, og det er et faktum at du rekker mer jo mer du har å gjøre. Skulle ikke forundre meg om det er et par ting du har glemt å nevne også.

Hanne sa...

Åshild:
Ikke sant? Det er nemlig det, at når man tenker over hv man faktisk får gjort, så er det ganske imponerende av og til. Vi klapper gjerne oss selv på skulderen for de store bragdene, men hva med alle de småsmå tingene vi bare fikser, sånn helt uten videre? Det er lurt å gjøre sånne øvelser av og til. Man blir så fornøyd av det!

Fran:
Ja, jeg har sikkert glemt å nevne et par ting. samtidig er det mange som gjør mye i løpet av dagen, uten at de tenker over det. Og for mitt eget vedkommende er det mange andre dager jeg kan oppsummere med adskillig færre punkter, uten at det er noe galt med de dagene. Det er en tid for alt, som det står i Bibelen. ;)