fredag 14. november 2008

Fredagsdiktet: Det namnlösa

Nok et Karin Boye-dikt. Hun har vært med i fredagsdiktet tidligere, men det er mye å ta av i hennes samling.

DET NAMNLöSA

Mycket gör ont, som inte har namn.
Bäst är att tiga och ta det i famn.

Mycket är hemligt och dunkelt och farligt.
Bäst är att bära det vördsamt och varligt.

Bäst är att tryggt på det hemliga tro
utan att peta på frön som gro.

"Här gick aldrig tanken på spaning.
Allmoder, led mig med säker maning!"

Gott är att lyss til sin Moders röst -
ordlöst bekymmer får ordlös tröst.

Karin Boye

2 kommentarer:

Ragnhild sa...

Takk for fredagsdiktene, Hanne. Dette traff meg virkelig. Var innom tidligere i dag og resten av dagen har dette gitt resonans i kroppen. Må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva det betyr, men tror det er en del "ordlôst bekymmer" som sitter i magen og nakken og tar ganske stor plass om dagen. Jeg bruker som regel å kose meg med fredagsdiktene dine, ville bare si det slik at du vet at du har et publikum. Kanskje jeg skal ta det med i klassen en dag. Morsomt at vi har fått så mye felles ETTER Volda! PS. Kjenner igjen grøt-fenomenet fra Vestlandet:)

Hanne sa...

Så hyggelig at du får noe ut av diktene, Ragnhild!
Skjønner veldig godt at du sitter med en del "ordlöst bekymmer" for tiden, nå som maratonventetiden deres begynner å gå mot slutten. Jeg tenker mye på dere nå.
Morsomt at grøt-kidsa har gjort seg bemerket på skolen din også. Vi ser visst en trend. :o)