lørdag 19. desember 2009

Fredagsdiktet: Det må

Ukas fredagsdikt kommer litt sent, jeg vet det. Men det kommer godt, og da er det vel greit?
For dette er et nydelig dikt, skrevet av en mann som opplevde langvarig og stor kjærlighet, og som skrev dette da kona hans døde.
Tenk å få et sånt ettermæle.

DET MÅ

Det må vera ein stad det blir gøymt
det vi lever i lag,
kvar stund vi har ledd og drøymt,
kvar nykveikt dag,
kvart smil og kvar varleg hand,
kvar time av trøyst,
ei rømd som har ævleg minne
og gøymer di røyst.

Det er for stort, det vi har,
til å siga ifrå oss.
Ein stad må det setja seg fár
og bia på oss,
ein stad eg ikkje kan nemna
og ikkje forstår,
bakom dei slokna stjerner
og folna år.

(Sigmund Skard)

2 kommentarer:

Toril sa...

Det var et nydelig dikt!

Har lest meg opp på bloggen din, det har liksom ikke vært så mye tid i det siste- og det er jo ikke det nå heller jeg bare ble sittende da jeg skulle tømme minnekortet, og det er som vanlig mye fint:) Jeg ser ikke Simpson, men koste meg med Storebrors monolog likevel og så håper jeg alle elever har lærere som deg!

God jul!
Stor juleklem fra Toril

Hanne sa...

Tusen takk, Toril, håper dere også har en finfin juletid. :)