fredag 19. desember 2008

Fredagsdiktet: Askepott tok aldri banen



Weeeee, nå er det juleferie! Travel dag i dag, men et fredagsdikt har man jo alltids tid til. Ukas dikt er av en relativt ukjent poet. Ikke ukjent for meg, da - for det er en min venninne (og tidligere kollega) Ann som skrev det for noen år siden. Nå fikk jeg heldigvis lov til å publisere det. Det er mulig en del vil nikke gjenkjennende til innholdet. Jeg tror ikke det trenger noen ytterligere forklaring eller tolkning.
Enjoy!


ASKEPOTT TOK ALDRI BANEN

Min vogn er ikke et gresskar
og føreren ikke en mus.
Nr. 3 er knapt nok farbar
med passasjerer i all slags rus.
Jeg sitter alene og venter
en ensom og stille sjel.
Og ser på de unge jenter
ute på livet i kveld.
Jeg ser på de andre som sitter
og undres på hvor de skal hen.
Jeg tenker på mitt mens jeg titter
og lengter vel egentlig hjem.
Men prinsen er ikke der hjemme,
han er på et ukjent sted.
Den prinsen jeg ikke kan glemme,
har steget av hesten ned.
Jeg sitter på 3’ern og aner
at midnatt alt er passert.
Jeg ser at de unge glaner,
som prinsesse jeg nok er kassert.
Men en ting jeg vet, og det er at
drømmer må en gang ta slutt.
Klokken er nå slagen midnatt,
magien og trolldom er brutt.
Resignert jeg innser, for faen.
At Askepott aldri tok banen.

(Ann Lieng)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig og flott dikt! Spesielt for meg som tar 3'ern daglig....og jeg har vel kommet til samme konklusjon.

Ha en fin juleforberedelses innspurt og GOD JUL, Hanne.

Hilsen trofast leser
- Bente

Hanne sa...

En riktig god jul til deg også, Bente. :o)

Anonym sa...

Kjempefint dikt, jamen bra du fikk lov av Ann å publisere det!
Til gjengjeld sender jeg et lite, søtt et av ukjent forfatter:

Snöball
Tänk att få vara en snöball
Födas genom kramar
flyga genom livet
- och kanske träffa nån

God jul til deg og dine! Klem fra Siren

Hanne sa...

Åh, den var søt! :o)
Tusen takk, Siren. God jul til deg også.