søndag 4. januar 2009

Afrohår for (litt) viderekomne

Nå er det ellevilt på hårfronten her, dere. Jeg har jo som tidligere nevnt øvd jevnt og trutt og tappert på forskjellige hårteknikker for afrohår, blant annet den såkalte "two-strand twist" (hvor man tvinner håret) og klassiske cornrows (fletter som ligger inntil hodet).

Så var tiden inne for å trikse og mikse med de to. Ja, jeg sa jo at det ville bli ellevilt.

Før jul flettet jeg nesten hele Lillesøsters hode i cornrows, for det holder seg så praktisk på plass, og dessuten ser det ut til å beskytte håret godt mot slitasje i disse luetider. Men jeg lot to partier foran på hodet være uflettet, slik at de kan varieres for å tilfredsstille en liten frøkens hang til variasjon og hårstæsj.


Her er hun i juleselskap hos farmor. De to løse forpartiene er tvinnet (two-strand twist) og pyntet med blomsterstrikker. Er det ikke finfin symmetri?
Og et bittelite apropos: Se den kjempefine brune kordfløyekjolen med elefanter på! Noen som husker "Fem myror är fler än fyra elefanter?"


Men så fikk hun perlesmykkesett til jul, og da ble hennes mor ivrig (jeg har lagd noen perlesmykker etter barnas leggetid denne jula, men det er litt utenfor temaet her). Noen av perlene hadde store hull, noe som gjorde det enkelt å flette dem inn i to løsthengende fletter i frontpartiene i Lillesøsters hår.
Håret hennes holder for øvrig så godt på flettene at man simpelthen fletter eller tvinner det helt ut, så trenger man verken strikk eller tråd. Flettene løser seg ikke opp, uansett.


Mye tyder på at den unge damen er mer enn tilfreds med hårpynten.
Og vi har funnet den fullkomne kombinasjonsfrisyren. Lettstelt og fleksibel!

10 kommentarer:

Toril sa...

Nydelig! Og ekstra fin med de fine flettene!

Du er flink. Til å få barnet ditt til å sitte i ro;-)

Hilsen fra den ikke så flinke toril

Toril sa...

Nydelig! Og ekstra fin med de fine flettene!

Du er flink. Til å få barnet ditt til å sitte i ro;-)

Hilsen fra den ikke så flinke toril

Anonym sa...

Du er dyktig! Kan jeg bestille en privat opplæringstime på Etiopiatreffet (som forøvrig blir første helgen i august på Nordhordaland Folkehøyskole)???
Camilla:-)

Hanne sa...

Toril: Jeg kan nok ikke ta på meg så veldig mye ære når det gjelder å få frøkna til å sitte stille. For dersom hun bestemmer seg for at hun ikke vil det, er det ingen som kan bestemme noe annet. Hun er imidlertid veldig, veldig motivert når det kommer til hårstell, så der fikser hun stillesittingen fint.

Camilla: Klart jeg gir privat opplæring! Og klart det kan skje på Etiopiatreffet! Takk for info, helgen skal noteres i kalenderen.

Anonym sa...

Hun er skikkelig søt, og veldig heldig som har en flettemamma som deg!

Anonym sa...

HEI HANNE!

Er innom bloggen din fra tid til annen. - Du skriver BRA!!!
Ett par spørsmål - av litt teknisk art sådan;
1) Smører du inn håret med noe før/mens du fletter?
2) Hvor lenge sitter de?
3) Er det lett å få de ut igjen?
4) Hvor langt er håret til snuppa uten fletter?

Jeg har ikke tjangs verken når det gjelder symmetri eller fletting, men har ikke gitt opp håpet...

-tonje-

P.S: ser at dette trolig burde vært en mail til deg snarere enn et innlegg/kommentar til bloggen din...

Hanne sa...

Trine s: Tusen takk!

Tonje: Bare hyggelig å svare her, vet du - kan hende flere lurer på noe av det samme.
1) Jeg pleier å vaske håret før jeg fletter det. Jeg bruker ikke alltid sjampo, men om jeg bruker det, er den uparfymert.
Så lar jeg henne sitte i badekaret med en hårkur fra Body Shop en stund før jeg skyller ut og grer med grovtannet kam. Før jeg fletter setter jeg inn håret hennes med Brazil Nut-krem fra Body Shop eller "Hair mix supreme smooth" fra L'Oreal (kjøpt hos frisør).

2) Hvis jeg får til flettingen godt, sitter det i flere uker. Men det hender at noen småhår løsner underveis, sånn at det blir litt "dunete". Da smører jeg litt underveis for vedlikeholdet.

3) Det er veldig lett å ta ut flettene igjen. Jeg bruker en kam med en lang, spiss ende, og begynner nederst. Setter spissen inn mellom endene og løsner noen "sting" av gangen. Og håret hennes er mye mykere og mer medgjørlig når det har vært flettet.

4) Når håret er uflettet og strekkes ut, er det mellom 10-15 cm langt. Lengden varierer litt fra område til område på hodet: Kortest på sidene, lengst midt bak.

Jeg trodde lenge at jeg aldri kom til å klare den flettinga, men øvelse gjør virkelig mester. Jeg har øvd meg myyye, også på meg selv, bare for å få det inn i fingrene. :o)

CC sa...

Jeg kjenner prestasjonsangsten kommer krypende og trøster meg med at det ennå er en stund igjen til fjonene til Stella trenger fletting. Jeg er imponert, Hanne! Og veldig kul kjole... hvor finner du sånt? Synes alt er rosa i butikkene.

Hanne sa...

CC: Ingen grunn til prestasjonsangst, man lærer underveis, vet du. Og det kan jo hende at Stella får store, myke krøller som håndteres på helt annet vis. Om du har planer om å flette, er det lurt å begynne hårstellet ganske tidlig, for å venne henne til det. Men du har uansett rikelig med tid på deg. :o)
Lindex er stedet å gå dersom man vil ha barnetøy i retrostil. De har veldig mye fint!

Maria sa...

Akk, om moren min hadde kunnet slik når jeg var liten..!