onsdag 7. januar 2009

Badegleder

Det eneste jeg var sikker på da vi flyttet ut av sentrum og til suburbia for åtte år siden, var at det neste stedet jeg skulle bo, måtte ha tre ting:
1) uteplass
2) peis
3) badekar
...så ville jeg bli fullkomment lykkelig i hjemmet.
Jeg har alle tre, og bruker dem flittig.

I sommerhalvåret er jeg en notorisk utesitter. Det spiller ingen rolle om været er surt, jeg pakker på meg fleecejakker og pledd om nødvendig, for ute skal jeg sitte - fra snøen smelter til høstvinden pisker om kinnene.
Og i vinterhalvåret hender det jeg fyrer så godt og grundig i peisen at selv kråkene ber om nåde. Mannen har for lengst gitt meg tilnavnet "Den gale fyrbøteren".
Og så er det badekaret, som jeg bruker året rundt. Jeg elsker badekaret mitt, og det er ikke av estetiske grunner. Det er både gammelt og misfarget. Men det gjør jobben sin.

Hvis jeg er kald og hustrig, er det godt med et varmt bad.
Er jeg varm og sur, er det deilig å svale seg ned.
Er huden tørr, har jeg olje og kamille-te i vannet.
Trenger jeg et pusterom, er det lås på døra.
Dessuten er badekar et vanvittig (pun intended) undervurdert åsted for power naps.
Jeg har utviklet en snedig rutine:
Jeg tar med meg ei bok i badekaret og leser til jeg kjenner meg litt døsig (det tar som regel ikke mange minuttene). Da legger jeg meg godt tilbake mens jeg balanserer den åpnede boka oppå hodet. Når jeg sovner skikkelig, faller hodet mitt som regel litt til siden, og jeg må rykke til og redde boka fra drukningsdøden.
Vips, så har jeg fått meg en bitteliten høneblund - med en effektiv oppvåkning på kjøpet.

Men nå er det mye som tyder på at øvelse virkelig gjør mester, og at jeg er blitt litt av en balansekunstner. For boka er blitt liggende på plass selv om jeg sover tungt.
Resultatet er at jeg stadig oftere våkner halvannen time senere, ør av forvirrede drømmer, med stiv nakke og pisskaldt badevann. Ikke helt den opplevelsen man er ute etter.
Så nå eksperimenterer jeg med forskjellige bokstørrelser og -utførelser for å se om det har noen betydning.
Enn så lenge holder jeg en knapp på tjukk paperback, nesten ferdig utlest.

8 kommentarer:

Toril sa...

Heheheherlig! Høres skikkelig herlig ut.. Fascinerende at man kan lære sånt! Men fy så kaldt det må være!

:-) fra Toril

Hanne sa...

Ja, det er herlig - helt til det blir kaldt. Derfor er det greit å begrense det, sånn rent tidsmessig.

Anonym sa...

Ja, vi har alle vårt:D
Du kan litt av hvert afrikansk, du. Jeg nevner i fleng; flette hår, balansere ting på hodet åssåvidere.

Anonym sa...

http://www.find-me-a-gift.co.uk/gifts-for-men/personal-gift/bath-caddy.html

Og heller sove til vannet blir kaldt?

Hanne sa...

Fran: Du verden, sånn har jeg ikke tenkt på det før. Dessverre er det bare i badekaret jeg klarer å balansere noe. Vanligvis er jeg nemlig en sånn som snubler og mister det meste.

smgj: Åhh, sånn har jeg lyst på. Men den mangler en ting: Vekkerklokke.

Anonym sa...

hahaha. jeg elsker din måte å skrive og dele på og titter stadi innom bloggen din - og her fikk du meg til å le, med lyd, alene hjemme. takk.

Hanne sa...

Så hyggelig, anonym! :oD

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.