mandag 9. desember 2013

Førtismobbing på Facebook - når foreldrene er på feil banehalvdel

Det er ikke ålreit å mobbe småbarn. Det er helt greit å mobbe fjortiser. Nå er jeg usikker: Kan noen forklare meg nøyaktig hvor denne aldersgrensa går?


Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra folkedypet om at hele landet skulle tyne fjortiser på Facebook. Og alle dro av sted for å trykke liker, hver med sin smiley. 

”Norge med massiv støtte til åtte-åringene”, står det på forsida av VG i dag. Saken handler om de to guttene som inviterte til bursdagsselskap og opplevde at ingen kom. Det er en hjerteskjærende historie, og mange har (som seg hør og bør!) reagert kraftig. Det reageres faktisk fra fjern og nær, og vi står harmdirrende sammen for å forhindre mobbing og ekskludering. Ingen ting er bedre enn det.

Men samtidig er en av de hyppigste sakene i min Facebook-feed i dag et bilde av fire fjortiser fra Asker som uttaler seg om bruk av skoleuniformer. De fire gutta stilte visstnok til intervju med NRK og mente at skoleuniform ikke var noen god idé, fordi folk må få velge selv hva de vil ha på seg. Og det er nettopp dette så mange voksne i Norge synes er hysterisk morsomt, fordi gutta er iført nesten klin like ytterjakker, alle fire (jeg deler verken bilde eller link, for jeg vil ikke spre det videre).

Jeg har ikke sett selve intervjuet, bare bildet – og de mange, mange kommentarene som følger med. Jeg trenger egentlig ikke se intervjuet, for uansett hva disse gutta har sagt, eller hvordan de har sagt det, får jeg en vond smak i munnen av å se hvordan de blir delt til allmenn latter og skadefryd i dag. Av voksne mennesker, ansvarlige foreldre, tanter, onkler og besteforeldre, som garantert synes mobbing er en skrekkelig uting. Men som samtidig henger ut fire guttunger som uttaler seg i en sak. Det har nok disse gutta lært at de bør slutte med nå.

Jeg vet at de færreste (så å si ingen) av FB-vennene mine som delte dette, er slemme mennesker som gjorde det med onde hensikter. Ingen av dem hadde til hensikt å være kjipe mot barn. Mange av dem gjorde det med glimt i øyet og en tanke om at de er nå søte i den alderen. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan de ville ha reagert hvis det var deres egne purunge tenåringsbarn som ble utsatt for en sånn strøm av pek-og-le-bilder. Eller hva med dem selv?

Så vidt jeg kan se er disse kidsa akkurat i den alderen da nittini prosent har konformitet øverst på dagsorden og ønskeliste, uavhengig av bosted, tidsånd og foreldres inntekt. I den alderen er det livsviktig å passe inn. I den alderen sparte jeg i åtte måneder for å kjøpe meg en hvit og rosa Poco Loco-joggedress, akkurat en sånn som alle andre hadde, men som foreldrene mine syntes kosta altfor mye. Jeg husker fremdeles den euforiske (og skuffende forbigående) lykkefølelsen av å legge de fem møysommelig oppsparte hundrelappene på disken og få selve inngangsbilletten til kulheten med meg hjem.

I den alderen står man på terskelen av å ”finne seg sjæl” ved å prøve seg fram med ulike roller og identiteter. Mange veksler mellom trygg konformitet og ellevill annerledeshet (som påfallende ofte også har sin egen møysommelig utformede uniform, hvor grensene er akkurat like strenge, kodene er bare annerledes). Ikke lenge etter Poco Loco-joggedressen hadde jeg piercinger i nesa og lilla hår.
Hvor mange av dere som delte bildet i dag var uberørt av andres oppfatning av dere da dere var i den alderen? Det skulle vært artig å vite.

Jeg lurer på hvordan det oppleves for en såkalt fjortis å bli delt som dagens moro-ting på Facebook. Sannsynligvis var det stas å bli intervjua av NRK. Litt flaut, kanskje, men veldig stas. Men så deler noen et bilde med en sarkastisk kommentar, og det sprer seg. Fem delinger, ti delinger, voksne på alder med foreldrene dine som peker og ler, peker og deler med andre voksne, som deler med andre voksne, og alle ler, de lager latter-smileys og skriver åhåhå du verden, det var umodent sagt, ganske dumt igrunn, og for øvrig er du og vennene dine veldig lite originale og ikke så rent lite bortskjemte, og du verden så ironisk at dere rikmannsunger med dyre jakker tror at dere kan uttale dere om motepress. Hahahaha! Ha! HA!

Jeg lurer på hva fire fjortiser skal lære av dette. At hvis foreldrene dine har råd og lyst til å kjøpe dyre klær til deg, er du fritt vilt? At du, i motsetning til andre, fortjener tyn basert på dine foreldres valg og kjøpekraft? At hvis du gjør som de fleste andre på din alder, er det greit å le av deg? At det ikke lønner seg å stille opp på intervjuer? At voksne mennesker kan oppføre seg skikkelig drittalt?

De lærer i hvert fall ikke å oppføre seg med folkeskikk i sosiale medier, det kan jeg garantere her og nå. De har nemlig fått tusenvis av dårlige rollemodeller i dag (bildet er delt 743 ganger per nå, og så kan du plusse på et titalls kommentarer per deling).

Men det er jo morsomt og ironisk, når de står der i kjempedyre, identiske jakker og er imot uniformering, innvender noen. Den ironien hadde vært adskillig mer treffende hvis det var foreldrene deres som hadde vært avbilda der. Da skulle jeg kosta på meg et aldri så lite fnis.

Det er nemlig vi i foreldregenerasjonen som må ta ansvaret, og det hadde absolutt vært herlig ironisk å se fire førtiåringer stå der i like jakker, med like frisyrer og vesker og dresser og julepynt og solnedganger og Birkentider og spa-opphold og TV-serier og kjøkkenutstyr og statusoppdateringer om noe rødt i glasset – og snakke om uniformering.

Men det er ikke ironisk når hundrevis av voksne folk gjør narr av fjortiser. Det er tragisk.

21 kommentarer:

Anonym sa...

" Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan de ville ha reagert hvis det var deres egne purunge tenåringsbarn som ble utsatt for en sånn strøm av pek-og-le-bilder"
Noen av oss foreldre gjør faktisk noe med det, og har gitt skolen beskjed om at det ikke tillates intervju eller annen filming av ungene, nettopp med tanke på slike situasjoner. Det burde kanskje flere ha gjort. Men du har noen gode poenger, men å tro at unger slipper unna kommentarer i slike situasjoner ved å henstille til folkeskikker er vel noe naivt. Kommentarmulighetene er blitt alles eie, og dessverre står det ikke like bra til med folkeskikken hos alle.

Anonym sa...

Tusen takk for klok og betimelig kommentar. Jeg skal love deg at jeg så meg selv i speilet. Ja, jeg så klippet på tv, og ja, jeg har klikket og kommentert. Aldri verken før eller senere i livet er det viktigere å høre til, passe inn og ikke skille seg ut som nettopp når man er 14. Jeg er skamfull på egne og andre voksnes vegne, og jeg skal love deg at nå lærte jeg noe viktig som jeg burde fått med meg for minst førti år siden da jeg /ikke/ passet inn fordi jeg /ikke/ hadde foreldre med økonomi til at /jeg/ skulle passe inn. Takk. B m satte kaffen i halsen av skam

Thomas Leikvolll sa...

Jeg synes ikke du treffer her Hanne. Intervjuet på NRK viste en himmelskrikende inkonsekvens mellom hva guttene mente og hvordan de gikk kledd. Og det ER ironsik. Man må ikke bli så skyggeredde i disse anti-mobbingstider at alt skal tolkes som mobbing. Gutttene representerer, som du sier, ungdom slik de alltid har vært: alltid på søken etter å føle seg som en del av flokken. Det gjelder likt over hele landet og i mange aldere. Og det gjelder oss voksne. Derfor blir bildet en kommentar på noe som finnes overalt og i de fleste aldersgrupper, og ikke mobbing av 4 invider. Det ville være merkelig om det ikke ble kommentert. Og så langt jeg har kunnet se, så er 90% av kommentarene vennlig lattermilde mer enn hånlige. Først og fremst er bildet en vekker til oss alle som tror vi setter vår individualitet høyt. For egentlig er de fleste "uniformert" i en eller annen gruppe.

Anonym sa...

Himmelskrikende konsekvens eller ei Leikvoll. Målet helliger ikke middelet.
I Norge er trakassering definert som «handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende»

Eivind Trædal skrev en artikkel om det å hetse barn.

http://www.dagbladet.no/2011/11/28/kultur/debatt/kronikk/innvandring/trakassering/19194014/

Han er en av de mange som har publisert dette bilde og ledd godt.

Så da antar jeg at rasisten som hetset de som brukte sjal, kan gjøre det så lenge han publiserer det på facebook med et glimt i øyet?

Får håpe de som publiserer dette bildet ikke opplever at barna deres blir mobbet av voksne.

Anonym sa...

Konsekvens skulle så klart være inkonsekvens, så slipper du å harselere med det også.

Anonym sa...

Så da er det bedre å kneble ungene, enn å anmode godt voksne foreldre om å oppføre seg!?

Anonym sa...

Jeg var innom samme tankene da jeg så bildet på Facebook, men kom til en annen konklusjon. Fjortenåringer er gamle nok til å stå for egne meninger, og når de mener noe som er aktuell samfunnsdebatt, og vet at det blir publisert, så regner jeg med at de også er gamle nok til å forstå konsekvensene.
Rettslig sett regnes femtenåringer som strafferettslige ansvarlige og også er tillagt retten til å disponere egne penger osv.
- Da jeg var fjorten år i 1972, sto jeg midt i samfunnsdebatten om EF og andre politiske problemstillinger, og måtte tåle å bryne meninger med voksne mennesker, og lære å stå for det jeg uttrykte og mente også i opphetet debattklima.
På den tiden var det også en stor del av femten-sekstenåringene som var i fast jobb og hadde ansvar.
I dag pakker vi barn inn i bomull og lar dem beskyttes mot konsekvenser av egne meninger og aktiviteter til de er langt over tredve.
Mobbing er IKKE akseptabelt for noen aldersgrupper, men jeg opplever ikke at de guttene blir mobbet (av de kommentarene jeg har lest). Jeg opplever at de blir ansvarliggjort for sine holdninger og at deres holdninger gir utgangspunkt for debatt rundt det materialistiske samfunn med ungdom som forventer jakker til kr 5-8000 kroner. Dette i samme samfunnet hvor nøkterne barn blir mobbet av lignende ungdommer fordi de IKKE er med på kjøpekarusellen!
De to 8-åringene ble avvist, og avvisning er en særdeles vond mobbeteknikk! De guttene i dyre jakker som var uniformerte uten å se det ble verken avvist eller hetset, men rett og slett tatt på alvor i det de uttrykte, slik jeg ser det.

Med vennlig hilsen Kari Reine

Hanne sa...

@Anonym nr 1:
Det er vel og bra å skjerme småbarn fra medieeksponering, men jeg synes det er ubrukelig sørgelig dersom vi ikke skal våge å la tenåringer ytre seg i frykt for at de skal bli utsatt for tyn fra ellers oppegående voksne folk. Og da snakker jeg ikke om det sedvanlige grumset i nettdebattfeltene, for jeg er enig i at der kan man ikke vente å komme noen vei med å appellere til folkeskikk. Jeg snakker om ikke-anonyme, trivelige folk på Facebook som midlertidig mista hodet litt i denne saken. Det var ikke nødvendigvis så mye vond vilje som lå bak, engang, men effekten blir uansett drøy.
Så får jeg heller være naiv, da. Jeg har så langt hatt ganske gode erfaringer med å forvente ålreite ting av ålreite folk.

@Anonym nr 2 (som satte kaffen i halsen av skam):
Jeg fniste av bildet første gang jeg så det, jeg også. Men så begynte jeg å reagere. Det er en helt ærlig sak. Det er dessuten en veldig voksen sak å klare å ta et skritt tilbake og si at man skammer seg, så all ære til deg for det!

Hanne sa...

@Thomas Leikvoll:
Javisst er det ironisk, og javisst er det fullstendig manglende samsvar mellom hva de sier og hvordan de ser ut - det er vel alle helt dønn enige om.

Poenget er ikke det, men hvordan tusenvis av ellers trivelige voksne plutselig danner en jovvial, liten kaffelatte-lynsjemobb på Facebook.
Jeg brukte mobbeordet i tittel og ingress for å spisse saken litt, og det var kanskje utaktisk, all den tid det tillater folk å henge seg opp i mobbebegrepet og dets valører.

Men egentlig driter jeg skikkelig i om dette faller inn under Olweus eller andre modeller. Vi kan kalle det hva som helst, god folkeskikk er det uansett ikke når så mange voksne peker og ler av noen få, identifiserbare barn.

@Anonym nr 3:
Jeg er helt enig i at målet ikke helliger middelet. Men jeg synes imidlertid at Trædals eksempel på rasistisk hets er et langt drøyere tilfelle. Det var hat - dette er ubetenksomhet i flokk (men nå skal jeg slutte å sammenlikne, for da er vi raskt inne på nok et sidespor, og det kommer det lite godt ut av).

Anonym nr 4:
Nemlig! Hvem skal bære byrden her, de voksne eller ungene?

Kari Reine:
Jeg er helt enig med deg i at fjortenåringer både kan og bør delta i debatt og stå for egne meninger (jeg debatterer med tenåringer nesten på daglig basis, og det er jaggu ikke alltid noen enkel affære). Og dersom disse fire plutselig befant seg i en heftig debatt, ville det vært både sunt og lærerikt for alle parter.

Men dette er ikke en debatt, det er en massiv latterliggjøring som slett ikke lar dem få komme til orde. Hvordan skal de få svart på alle kommentarene på de mange tusen delingene av bildet? Da er det ikke lenger snakk om å ta fjortiser på alvor som en likestilt part, det er snakk om en fullstendig urettferdig fordeling av makt.

Jeg ønsker på ingen måte å pakke unger inn i bomull, men det finnes langt bedre måter å opparbeide resiliens på enn ved å le av dem på internett.

Og bare for ordens skyld: dette er overhodet ikke noe forsvar av svinedyre merkeklær eller høyt forbruk - jeg verken bor på den kanten av byen eller kjøper dyre klær til ungene mine, så jeg føler meg ikke spesielt krenka på egne vegne.

Anonym sa...

Anonym skrev:

Fjortenåringer er gamle nok til å stå for egne meninger, og når de mener noe som er aktuell samfunnsdebatt, og vet at det blir publisert, så regner jeg med at de også er gamle nok til å forstå konsekvensene.

Det bør aldri bli greit at det å gjøre narr av barn på sosiale medier er greit. At du gjør det til en bagatell, endrer ikke handlingen.
Jeg vil foreslå at du leser deg litt opp på definisjoner om trakassering.

Hva har dette med saken å gjøre?:

>Rettslig sett regnes femtenåringer som strafferettslige ansvarlige og også er tillagt retten til å disponere egne penger osv.

Trakassering er ikke lov, selv om den du trakasserer er over strafferetslig alder.
Jeg tror du skal sette deg ned og lese om trakassering og regler og normer rundt sosiale medier.
Det er hva loven sier er greit som avgjør saken, ikke hva du gjorde når du var fjorten år.
Regner med du kjører barna dine hardt (om du har), så de takler den virkelige verden når de begynner med selfies og mindre lure kommentarer. Du må for all del ikke lulle de inn i bomull.

Man kan jo spørre seg hva NRK-journalistene tenkte da de fant frem til disse guttene. De lo vel godt de også...

Anonym sa...

Nei. A forsta konsekvensene av noe er det fort gjort a aldri gjore.

Thomas Leikvolll sa...

Man må skille mellom samfunnskritikk og mobbing. Jeg vil anta at guttene på bildet sannsynligvis ser humoren i det (SÅ skjøre er ikke dagens tenåringer) og om ikke kan de i tilefelle ta en titt rundt seg i skolegården og se at det kunne vært en like tilfeldig valgt kvaretett som hadde gjort samme nytta for NRKs team, og dermed ikke føle seg spesielt utsatt.
At det deles på Facebook er ingen nyhet for en tenåring, ei heller at det man deler har en viss humoristisk tone over seg. Jeg mener de fleste her har lite om noen kunnskap om hva disse guttene egentlig føler, og forutsetter dermed at de føler seg forulempet av et, om vi er ærlige, forholdsvis harmløst screenshot med en kommentar.
Jeg legger også merke til at evnen og viljen til å stå åpent fram i debatter som denne er skuffende lav. Jeg har forøvrig ingen interesse med å harselere med stavefeil, slik nok en anonym antyder. Jeg debatterer ikke for å være morsom nemlig.
Forøvrig er Hannes blogg både underholdende og fornuftig. Jeg var bare uenig denne gang. Thats al!;-)

Anonym sa...

Du er ikke så mye bedre Hanne. Virker som alle er ute etter å ta andre på nett for tiden. Å mobbe andre er ikke greit. Men hva med de som mobber mobberne da? Sånn som du? Spar meg...

Anonym sa...

Mobbing? Tror nok ikke det. Og hvis disse guttene ser dette bildet og ikke skjønner hvorfor folk ler, så syns jeg virkelig synd på dem.
Dagens overbeskytting av barn er helt på trynet. De må lære at det er lov til å bli gjort narr av når de har gjørt/sagt noe dumt. De må lære at noen vinner i sport, andre taper. Nå om dagen blir det fostra opp unger som ikke vet hvordan man takler motgang. Lurer på hvordan de kommer til å takle livets realiteter.

Hanne sa...

@Thomas Leikvoll:
Uenighet er både forfriskende og til å leve godt med, så lenge det framføres på skikkelig vis - og det gjør du. :)

Anonym sa...

Hei Hanne. Jeg er mamma til en av guttene du refererer til, og vil bare takk deg for det du skriver, du er en klok dame.
Voksne som mobber barn er forkastelig, for det er akkurat det dette er, det er ingen grunn til å pakke det inn å kalle det noe annet, -dette er mobbing utført av en voksen person,- rettet mot 4 barn , og for å gjøre mobbing komplett har voksen personen screenshootet pc skjermen for å legge ut bilde av de fire guttene.

Anonym sa...

Jeg er nok enig med Thomas Leikvoll i denne debatten. Jeg tror heller ikke at disse gutta tar seg noe nær av denne saken. Det er gjerne ikke de svakeste som står frem med full identitet på NRK heller. Jeg tror de kanskje ikke helt så seg selv i situasjonen de debatterte, men er helt sikker på at de kunne smile av hele greia i ettertid. I likhet med en del andre. Det er jo ingen som angriper dem for noe heller - bare ser litt ironien i motstand mot skoleuniform, og faktum at mange ungdommer går kledd ganske likt likevel.

Unknown sa...

Fjortiss er noe en blir kalt når man er litt overfladisk og over legen, f.eks. vet alt og jenter bruker gjerne mye sminke(dykker i malingen) Jeg har selv vært en fjortiss, med sånne stripete rosa briller og skulle posere med det"Peace" tegnet! Gutter blir gjerne ikke referert til som fjortisser, men det er vell de som disse guttene som har helt like jakker og sier at det er viktig å finne din egen stil. Noe jeg synes er litt patetisk med tanke på at de mest sannsynlig har planlagt å kjøpe samme jakker hele gjengen, blir litt som jentene i "Mean Girls"

-"Fjortis" er ikke en fornermelse, men noe om mann sier om oppførsel som, veslevoksen.

Anonym sa...

Hadde ikke kommet til å la mitt barn stille opp slik på tv. Å mobbe er totalt feil! Men nettet flommer over av hets og trakassering. Foreldre skal beskytte barna sine. Å la dem stille opp slik fordi man selv og barnet føler det er stas å komme på tv er forferdelig korttenkt! Alle som mobber disse guttene har feil. Men du som mor burde ikke latt barnet ditt bli eksponert slik med tanke på ondskapen som finnes der ute.

Anonym sa...

Jeg har ikke sett saken du ikke lenker til, men jeg synes likevel du har noen gode poenger her.

Du vekker tankene mine.

MrPusten sa...

Men da Justin Bieber var i Norge var det fritt frem for alle å ironisere og le av folk i samme aldersgruppe?
Greit at disse 4 er lettere gjenkjennelige enn 10.000 hylende ungjenter, men prinsippet er klin likt.