torsdag 10. juli 2008

Prinsesse vilikke

Lillesøster har en vilje som kunne fått Dovre til å skjelve. Forrige dagen måtte jeg rekke posthuset før stengetid, og hadde det litt travelt med å få oss ut og avgårde. Sånt oppfatter selvsagt en toårings trassradar uten problemer, og dermed var ikke Lillesøster det minste interessert i å samarbeide om avgangen.
Jeg kunne tatt henne under armen uten videre dikkedarer, men da er helvete løs og jeg orket rett og slett ikke å utsette meg for ytterligere hørselskade den dagen. Så i lett desperasjon tydde jeg til den gode, gammeldagse bestikkelsen.
- Bli med da, vennen, så kan vi kjøpe is i butikken, lokket jeg med min mykeste stemme.
Lillesøster lot seg ikke vippe av pinnen. Hun kikket strengt på meg og hyttet med pekefingeren:
- Nei, mamma. Det er IKKE lørdag i dag.

Case closed, altså. Der fikk jeg den.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Rakk du posten...?

Mini'n vår ville ha brukt det svake øyeblikket for alt det er verdt i overskuelig fremtid. "Nei, det er ikke lørdag, så du kan ikke få godteri i dag". "Men, Mamma, det sa ikke du i går!Da snakker ikke du sant". Synes jeg hører henne ;)

Hanne sa...

Ja, jeg rakk posten - såvidt det var.

Det er selvsagt ikke taktisk å ty til sånne bestikkelser når man ellers holder stram lørdagslinje, men akkurat is har vært litt unntatt fra den regel tidligere også. Er det fint vær og vi skal kose oss litt, tar vi gjerne en is selv om det er tirsdag. Så jeg var ikke heelt ute av sync, men jentungen tok selvfølgelig innersvingen på meg uansett. Hrmpf! ;)

Toril sa...

Herlig med sånne sterke jenter! Men en smule utfordrende... Lise hadde tatt en tur til naboen og spurte etter kjeks rett etter middag hin dagen. Nabo: Jammen har ikkje du nettopp spist middag. Lise: Fikk ikkje nok.
Og hun er også bare 2, jeg lurer på hvordan det skal bli når hun blir 13? Og 17?!

Klem fra Toril, som ikke får gjort så mye for tiden, siden vi er i gang med sesong 4 av The Wire...

Viktor Viktorsen sa...

Godt skildret, lett gjenkjennelig!:)

Hanne sa...

Toril: Haha, jente med matvett! Gleder meg til å treffe henne.

Viktor: Takk!