fredag 29. august 2008

Fredagsdiktet: Folk flest

Jeg var et sånt barn som elsket skolestarten hver høst. Nye bøker! Forventningen smøg seg inn i meg når jeg la på bokbind, og jeg klarte aldri å motstå en liten sniktitt i nesten alle sammen (matteboka fikk stort sett ligge i fred så mye som mulig).
Nå gjør jeg det samme med guttungens bøker: Jeg bare kikke gjennom dem. Heldigvis kan jeg gjøre det under påskudd av å være en ansvarlig forelder som ønsker å følge med på hva barna lærer. Men innerst inne er jeg nok ute etter den sitrende følelsen av et skinnende blankt, nytt skoleår.
I leseboka for tredje klasse fant jeg opptil flere finfine dikt, av blant andre André Bjerke, Inger Hagerup og Jakob Martin Strid. Det lover godt. Jeg fant også noen som var nye for meg, deriblant dette.
Ha en fin fredag, folkens.



FOLK FLEST

Folk flest
er bra folk.

De smiler og hilser og oppfører seg
stort sett fint mot hverandre.

Dette
er et godt utgangspunkt.

Stig Holmås

3 kommentarer:

Toril sa...

Av og til er det godt å bli minnet om det!

Klem, Toril

Anonym sa...

Hei Hanne

Dette diktet likte jeg veldig godt. Har vært innom her flere ganger siden fredag - og lest det om igjen. Enig med Toril, godt å bli minnet om.

Nå gleder jeg meg til fredag igjen - og nytt dikt.

Hilsen Bente

Hanne sa...

Toril og Bente: Så hyggelig at diktet traff. :)
Og for øvrig tar jeg gjerne imot tips til fredagsdikt, dersom dere har noen dere vil dele.