torsdag 4. september 2008

Space Oddity

Storebror (7 1/2) har tenkt en del på utdanning og jobb i det siste. Utdrag fra dagens samtale om temaet:

Storebror: Du mamma, du har gått veldig lenge på skolen.
Jeg: Ja, jeg har vel egentlig det.
Storebror: Og så har du jobbet veldig lenge.
Jeg: Det har jeg. Men på forskjellige steder, da.
Storebror: Mm. Jeg skal nok studere i 6 år, tror jeg.
Jeg: Ja, hvis du vil bli forsker, må du nok regne med å studere en stund.
Storebror: Ja. Jeg skal jo ut i verdensrommet.
Jeg (litt befippet): Hæ? Skal du ut i verdensrommet?
Storebror: Slapp av, jeg skal jo ha med gaffatape.

Da så.


Det er for øvrig mulig at den unge mannen er blitt noe påvirket av de mange bruksområdene for gaffatape her i huset.

Men han er definitivt inne på noe når han kobler denslags tape med romfart (og tilfeldig er det ikke, for han har selvfølgelig lest om det):
NASA engineers and astronauts have used duct tape in the course of their work, including in some emergency situations. One such usage occurred in 1970, when the square carbon dioxide filters from Apollo 13's failed command module had to be modified to fit round receptacles in the lunar module, which was being used as a lifeboat after an explosion en route to the moon. A workaround was made using duct tape and other items on board Apollo 13, with the ground crew relaying directions to the spacecraft and its crew. The lunar module CO2 scrubbers started working again, saving the lives of the three astronauts on board.

Har du ikke lest nok om tapens mange fascinerende bruksområder, sier du? Da kan du ta en titt på resten av wikipedia-artikkelen, som blant annet har bilder av et fiffig og originalt festantrekk.

2 kommentarer:

Toril sa...

Storebror er jammen klok! og godt opplært:-)
Toril

Hanne sa...

Noen vil kalle det indoktrinert, Toril!