lørdag 9. desember 2006

Ungene nå til dags

Følgende lett absurde scene utspant seg i heimen for en liten time siden.
Jeg satt på youtube med laptopen, mens Storebror satt ved siden av og leste i favorittboka si, et kjempestort atlas som etter hvert har blitt ganske fillete.

Jeg (opprømt): Storebror, se her! Dette er en musikkvideo med et av verdens tøffeste band. De heter Rage Against The Machine.

Storebror (halvhjertet): Mm. Er Merkur den minste planeten, mamma?

Jeg: Ehhh…hør på den sangen, da! Den er kjempetøff.

Storebror: Dette er i hvert fall Venus, mamma. Det er en veldig liten planet.

Jeg: Ja. Men vet du hva den tøffe sangen handler om? At man skal tenke selv og ikke alltid gjøre som man får beskjed om. Oi, nå stagediver han! Se da!

Storebror: Jeg ser i boka, jeg. De som lager atlas vet veldig mye om verden, mamma. Da dinosaurene levde, så jorden helt annerledes ut.

Her prøver man å gi barnet litt allmenndannelse, og ikke minst få ham hekta på rock før smurfehitene tar ham. Og så er han mer interessert i faktabøker og atlas.

Hva er det med ungene nå til dags?

1 kommentar:

rikke sa...

DET ER FORDI HAN HAR ARVET NERDEGENENE TIL FAREN SIN - OG LITT AV TANTE RIKKE OGSÅ!! Hihihi, han har kommet over til vår side - muahahahahaha! :D

også har dere jo verdens kuleste unge, da. jeg har fortalt alle jeg kjenner (som bare er to stk når familien deres ikke er inkludert) om at han siterer Sokrates :)