tirsdag 21. august 2007

Rasisme til hverdags og fest

Jeg har grublet over og smakt på begrepet hverdagsrasisme lenge, og jeg må tilstå at jeg slett ikke har sansen.

Jeg vet at hverdagsrasisme er et velbrukt og stuerent uttrykk, som først og fremst brukes av de jeg ser på som ”the good guys”; altså de som vil diskriminering til livs. Men jeg kan ikke la være å undre meg over om ikke betegnelsen virker mot sin hensikt? Når man setter hverdag foran et annet ord blir det unektelig litt tannløst og trygt, kanskje sågar en slags norm.
Hverdagsmiddag. Hverdagsklær. Hverdagsrasisme.

Og jeg kan ikke hjelpe for å tenke at det også innebærer en slags gradering.
Hverdagsrasisme må nødvendigvis stilles opp mot andre rasismebegreper. Høytidsrasisme? Eller festrasisme, kanskje?

For når er det egentlig snakk om denne såkalte hverdagsrasismen?

Er det hverdagsrasisme når en bekjent av koreansk opprinnelse nektes adgang til utesteder, mens hans tre rotnorske kamerater vinkes inn?
Er det hverdagsrasisme når fotballfans skriker «shoot the fucking nigger»?
Er det hverdagsrasisme når den hyggelige hyttenaboen forteller at hun låste bildørene sist hun kjørte gjennom byen fordi ”det er jo så mange utlendinger der”?
Er det hverdagsrasisme når en SFO-ansatt spør i skolegården om datteren min er HIV-smittet?

Min egne og høyst uærbødige påstand er at ordet hverdagsrasisme bidrar til å ufarliggjøre rasismebegrepet. For med det kan vi trygt ta avstand fra sånne rablende, rabiate gærninger som Hvit Valgallianse eller Vigrid, og heller lene oss trygge og velmenende tilbake og messe om uvitenhet, ubetenksomhet og andre evfemismer som begynner på u.

Beklager. Så enkelt synes jeg ikke vi skal slippe unna. Det er på tide å sette navn på elefanten i rommet. Den heter rasisme. Enkelt og greit. Og skal vi gjøre noe med den, må vi ha vett og mot til å kalle den ved dens navn.

5 kommentarer:

Toril sa...

Helt enig!

Men burde det ikke være et ord som beskriver det å møte rasisme hver dag fra hvem- som- helst? F.eks: dagligrasisme, naborasisme, overaltrasisme? Og et eget ord for rasisme for folk som burde vite bedre, f.eks dumhetsrasisme, ignorantrasisme eller dusterasisme?!

Og så kan vi heller kalle oss for hverdagsantirasister hver dag, og festantirasister ved spesielle anledninger, f.eks FN- dagen:-)

Antinasse-klem fra Toril (Som er veldig stolt av at min gamle organsisasjon har hatt en voldsom medlemsvekst i det siste, SOSrasisme har nå over 47000 medlemmer!!!)

Hanne sa...

Men all rasisme er da vitterlig dusterasisme, Toril? ;o)

Jeg er vel egentlig ikke helt sikker på hvilke uttrykk som evt er gode å bruke, men jeg er helt sikker på to ting: At vi aldri må ufarliggjøre rasisme, og at vi må snakke om det - ustanselig. Mitt innlegg her er vel mer et ledd i det. Kanskje vi kan tenke litt over hva vi kaller folk - og hva vi kaller folk som kaller folk feil ting. ;o)

Kjør debatt!

moi sa...

Hei Hanne!
Jeg og Inger hadde tenkt oss i Åpen barnehage i dag, men det var ikke en sjel der oppe. Dette måtte jeg til bunns i og googlet meg strake veien inn i blåggen din. Og ble værende. Takk for underholdende lesning, med alvor og fjas i akkurat passe skjønn forening.

Forresten, kunne du finne bruk for et par splitter nye Mary Jane´s i størrelse 23? Inger trenger tydeligvis 24.
http://www.taylorshoes.com/kidsmaryjane.htm

Hilsen Birgit (mammaen til Oskar og Inger, om det ikke skulle ha ringt noen bjeller ennå)

moi sa...

Oops, beklager å forstyrre rasismedebatten, det var et dårlig valg av post for min kommentar. Sorry!
Birgit

Hanne sa...

Birgit: Helt i orden at du poster der, som du nevnte selv skal det være en blanding av alvor og fjas. ;o)
For øvrig tror jeg absolutt jeg kan finne bruk for skoene. Signe bruker foreløpig str 21-22, så de er i alle fall ikke for små. Snakkes!