mandag 13. august 2007

Vannets velsignelser

Denne sommeren har vi tilbragt hele seks uker på den ytterste nøgne ø. Hytta vår ligger på costa del Østfold, nesten helt ytterst i Oslofjorden, og i forhold til hva mange åpenbart ønsker seg av hyttekomfort nå for tiden, er det primitive saker. Ikke er det bilvei dit, så vi må kjøre båt og gå et lite stykke. Og ikke er det innlagt vann. Vaskevann til kropp og klær får vi fra regnvannstønner, mens drikkevannet fraktes i båt og bæres i kanner. Dermed blir man naturlig nok svært sparsommelig med vannbruken.
Vi elsker å være der, og denne langferien var intet unntak. Vi kunne glatt klart to-tre uker til i paradis, til tross for at været ikke alltid var på sitt blideste. Men med god mat, god drikke, gode klær, godt selskap og usannsynlig mange brettspill, er det ingen grunn til å klage. Og for ungene spiller det slett ingen rolle om det er litt fuktig, snarere tvert imot.

Men når det først var slik at vi måtte hjem igjen, har vi absolutt klart å glede oss over den utrolige luksusen vi velter oss i til hverdags – som regel uten å reflektere over det i det hele tatt.

De første to dagene hjemme kom vi med små, glade utrop og barnslige samtaler av typen:
Jeg: Se her, man bare skrur på denne dingsen, og så kommer vannet ut i ubegrensede mengder! Og man velger selv om det skal være varmt eller kaldt!
Mannen: Så det du sier er at vannkanna er et rør? Du verden!

Jeg: Tenk, jeg måtte ikke forlate huset for å gå på do! Og man trykker bare på en knapp, så forsvinner alt som er nedi der!
Mannen: Hva? Er den selvgravende? Så ekstravagant!

Men selv om vi fjaser en del, er jeg seriøst overrasket over hvor unødvendig mye vann vi vanligvis bruker, og hvor lite vi faktisk kan klare oss med. Og etter hver sommer lover jeg meg selv høytidelig at jeg skal sløse mindre i hverdagen. Det holder noen uker, og så lar jeg atter vannet renne mens jeg pusser tenner, og damper gladelig ned baderommet mens hårkuren virker. Til mitt forsvar er det adskillig kaldere i sjøen i oktober, og jeg liker å bade. Om jeg så må gjøre det innendørs.


Lillesøster og Storebror nyter vann og friluftsliv. Den unge damen elsker gummistøvlene sine, og ville gjerne brukt dem hele tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så hyggelig at du er tilake på bloggen igjen :D Blir liksom vant til å stikke innom og titte.

Vi har også liten Østfoldhytte som jeg elsker over alt! Den har sommervann og er jo rent luksuriøs, men jeg hadde aldri fått mannen til å tilbringe seks uker der...

rikke sa...

Hahaha, vannkanna er et rør! Jeg kommer til å le på meg brokk hver eneste gang jeg tenker på det :D

Toril sa...

Herlig!

Vi leide verdens minste hytte på Kinsarvik- uten innlagt noe, knapt nok senger. Moro var det lell, men to dager holdt!

Toril