tirsdag 10. juli 2012

Brillefint!

Leser på nettavisene at det er rene sorgen med den norske sommeren for tida. Jeg klarer heldigvis ikke å identifisere meg med elendighetsbeskrivelsen.

Vi har det nemlig brillefint!

På Costa del Østfold skinner sola store deler av tida, og når det regner finner vi på andre ting. Med fare for å virke som en skikkelig irriterende og snusfornuftig Polyanna: Det går an å kose seg allikevel. Jeg vet det virker breialt å si for en som er ukledelig solbrent på legger og nese, og som har spist alle måltider utendørs de siste dagene, men det får stå sin prøve. Akkurat nå er det for eksempel ganske blåsete og grått, og vi fyrer i peisen, tegner og spiller spill.

Ikke misforstå, jeg ønsker meg en sommer fullstappa av sørlandske smeigedager, jeg også. Jeg blir kjempeglad av sol, elsker å bade og kan selvfølgelig finne på å surmule når det pissregner på femte dagen. Men man skal ha rimelig stutt hukommelse for å planlegge norsk sommerferie og så bli sjokkert over at tropenettene ikke står i kø. Sånn er det bare.

Realitetsorientering: Vi bor helt øverst oppe på kloden. Vi er lag nord. Vi er forskåna for jordskjelv, tsunamier, dødsflommer, skogbranner, tørkekatastrofer og dødelige dyr i alle former. De fleste av oss har et raust antall ferieuker i løpet av året (og da snakker jeg ikke bare om oss lærere). De flest av oss har råd til å trøste oss med is, en klunk vin, noen vafler, et kinobesøk eller annet som måtte fungere.
Da blir det litt kleint å syte for at det der litt langt mellom sydenturene. Og flått og brennmanet er bare pingledyr på verdensbasis. Det finnes dessuten nok av folk her til lands som ikke har mulighet til å syte over regnvær på sommerstedet i sosiale medier.

Jeg bare nevner det. Sånn for ordens skyld.
Og så lover jeg å slutte med snusfornuften. Hvis jeg skulle slumpe til å syte litt senere i sommer, får dere skrive det på kontoen for vår felles dårlige hukommelse.
God sommer, hvor enn dere er!

3 kommentarer:

HildeSol sa...

Amen!
Rett og slett!

Har vi ikke noe verre å klage over enn litt småguffent vær, skal vi prise opp lykkelige over vår problemfrie hverdag -og ferie...

9na sa...

Enig!

Roger sa...

Jepp! Takke meg til fire uker med godt, norsk pissregn fremfor fire uker i 40 varmegrader i Hellas. Hva folk reiser til Syden etter på sommeren, skjønner jeg ikke helt, men det er klart ... har man en gitt tid til rådighet og elsker sol, må man jo pent reise vekk for å være sikret finvær. Men min tekopp er det definitivt ikke. Regn klager jeg bare på når det kræsjer med den ene dagen jeg skal drikke utepils. Snø og is og hålke, derimot ...