fredag 29. februar 2008

Ny jakke, ny jobb....og vaskeproblemer

Så kjøpte jeg meg ny jakke forrige uke. En helt grei trenchcoat-aktig affære på H&M.
Denne uka har jeg begynt i et vikar/frilansoppdrag i Oslo sentrum, noe som naturlig nok medfører bittelitt økt stressnivå, da Lillesøster har parkplass med korte dager. Men med litt omorganisering skal vi nok få det greit til i en periode. Jeg har ikke lyst til å gi slipp på frilansfriheten min.
Uansett: Jeg hentet Lillesøster i parken, hvor sølenivået er høyt. Hun kastet seg rundt beina mine og tryglet om å bli løftet opp. Jeg tenkte: "skitt au, jeg kan jo bare slenge jakka i vaskemaskinen i ettermiddag", og lot meg dermed dekkes av søle, grus og snørr.
Så kommer jeg hjem, tar en titt på vaskelappen og leser "DRY CLEAN ONLY". Hvor inn i granskauen irriterende er det, på en skala fra en til ti?
Hadde jeg visst at jakka øyensynlig ikke tåler vanlig vask, ville jeg aldri kjøpt den. Dumt av meg å glemme å undersøke det, selvsagt. Men det var virkelig ikke særlig åpenbart - ei helt enkel, grei jakke i bomull!
Men den må da tåle vann, det er jo tross alt ei ytterjakke, for svingende. Man kan jo ikke være avhengig av oppholdsvær for å bruke den. Dustejakke.
Tror jeg bare skal prøve å vaske den på noe slags skånsomt program og la det stå til. Tåler den ikke såpass, er den dårlig egnet som jakke for meg. Noen som har erfaring med vask av plagg som egentlig bare skal renses?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hvem er det vel som leser vaskelapper? Ikke jeg, og det har resultert i flere plagg som egentlig skal renses. Men, det gidder jeg bare ikke, så jeg tar gjerne sjansen og vasker. Det har gått bra hver gang! Man får ikke mer spenning enn man lager selv :o)
Et snilt vaskeprogram er lurt, og jeg foreslår også at du sprayer på litt flekkfjerner.

Hanne sa...

Takk for tips og oppmuntring, du snille anonyme.

rikke sa...

Vask den på kortprogram eller ullprogram - det har alltid gått helt greit med mine plagg. Det kan hende levetiden blir litt kortere, men det er jo uansett en billig HM-jakke, så da er det jo i tilfelle bare å kjøpe en ny :)

Anonym sa...

Jeg anonyme har signaturen "Fran", og har vært inne med en kommentar tidligere. Kanskje to...? Det var ikke meningen å være anonym. Jeg leser bloggen din fordi jeg synes du har en veldig trivelig side. På en måte kan det virke litt frekt å lese andres blogger. Det er litt privat, men det er også det som gjør det hele moro. At man ser andres hverdag. I tillegg er det positivt at du også kommenterer kommentarene! Det liker jeg.

Hanne sa...

Rikke: Da tar jeg sjansen, stoler på dere.

Fran: Ja, deg husker jeg! Så hyggelig. Du er hjertelig velkommen både til å lese og kommentere!

Toril sa...

Hmmm, kommenterte denne tidligere, men kom visst ikke med:(

Lykke til med vask av jakken, like greit å gjøre det nå, ellers må du jo uansett få deg en ny...

Nydelig fredagsdikt! Jeg er ikke så flink å lese dikt, men syns det er kjekt å få noen drypp og du finner flotte tekster!

Toril

Hanne sa...

Takk, Toril. Det er fint å kunne bidra med noen drypp. Jeg er veldig glad i dikt selv, og da vil man gjerne dele. Dessverre må jeg tilstå at gleden over å dele av og til har vist seg å innebære tvangsdeklamering etter et par glass rødvin. Men på nettet kan jo folk selv velge å klikke seg ut av siden, så jeg ser fordelen for mitt publikum. ;o)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.