fredag 7. mars 2008

Fredagsdiktet: Berus dere!

Jeg har alltid hatt et svært anstrengt forhold til tid. Ikke på en sånn tidsriktig (sic!) tidsklemmemåte, men på det mer eksistensielle og nevrotiske planet. Bare det å forholde meg til tidssoneinndelinger kan gi meg en plagsom kløe i bakhodet, og da har jeg ikke engang begynt å snakke om det store perspektivet. Tidligere grublet jeg mye over sånt, og til tider ble jeg nok litt småkoko av å ligge våken og tenke på "tidens forferdelige byrde", for å sitere dagens dikter. Etter hvert har jeg blitt flinkere til å fortrenge tidsnevrosene mine, rett og slett for å ivareta nattesøvn og mental helse. Men det er fint å se at andre også har vært inne på de samme tankene.
Poesi beruser jeg meg i hele tiden. Av og til (ja, ikke rent sjelden) er det vin inne i bildet også.
Men denne helgen skal jeg benytte meg av dyd. Jeg skal nemlig barnevakte mer enn 300 konfirmanter på nattcup fra i kveld til i morgen tidlig, helt frivillig og av mitt hjertes (selv)godhet. Om ikke annet kommer jeg nok til å få en finfin rus av søvnmangel og koffein utpå morgenkvisten.
Nok småprat, over til fredagsdiktet. Ha en fortreffelig helg, alle sammen.


BERUS DERE!

Man bør alltid være beruset.
Her ligger hele spørsmålet.
For ikke å føle tidens forferdelige byrde
som knekker dine skuldre og bøyer deg mot jorden,
bør du beruse deg uten opphold.
Men i hva? I vin, i poesi eller i dyd etter behag.
Men berus deg.
Og hvis du undertiden våkner på en slottstrapp,
i det grønne gresset, i en grøft
eller i den uhyggelige ensomheten i ditt kammer,
og merker at rusen er mindre eller helt forbi,
så spør vinden, bølgen, stjernen, fuglen, uret,
alt som flykter, jamrer, ruller, synger, taler;
spør hvilken time det er.
Og vinden, bølgen, stjernen, fuglen, uret, vil svare deg:
Det er rusens time!
For ikke å være tidens pinte slave, så berus deg;
berus deg uten opphold.
I vin, poesi eller i dyd etter behag.


- baudelaire-


PS. Jeg ser at det finnes opptil flere forskjellige oversettelser av dette, og at denne versjonen ikke er den mest brukte. Dette er imidlertid den jeg er vant til, og dermed tviholder jeg på den. Det er gøy å prøve nye ting, men når det gjelder favorittformuleringene mine er jeg relativt lite endringsvillig.

4 kommentarer:

Ole sa...

Hei! Hadde dette diktet på eksamen i dag :D Det kalles vel egentlig et prosadikt da o,O

Anonym sa...

er dette diktet skrevet ironisk eller mene forfattern bokstavelig talt d han skriv? skjønne ikkje.....

Anonym sa...

Dette diktet er ikke skrevet ironisk. Det er heller (etter min mening) skrevet for å minne mennesket på at det ikke finnes noen topp eller bunn. Man må utnytte hver anledning til å beruse seg på sin tilstanden.

Dette er kanskje litt på spissen, men jeg tror diktet er skrevet kritisk mot religion og tro generelt. Når man ser det rundt seg, hvorfor trenger man et svar? Er det ikke vakkert nok?

PS: Jeg vil ikke til himmelen, jeg vil bli her. I forhold til det rundt oss virker himmelen kjedelig.

Rune Berglund Steen sa...

Hei,

Jeg skal sitere dette diktet i en bok. Ville sette stor pris på det hvis du kunne fortelle meg hvem som har utarbeidet den oversettelsen du siterer. Takk!!

Mvh Rune Berglund Steen