lørdag 6. juni 2009

Fredagsdiktet: En students aftenbønn

I disse eksamenstider er det lett å tenke tilbake på egen skole- og studietid. Og da jeg ryddet i arkivene mine, fant jeg noen gamle vers jeg skrev dengang på nittitallet da forsommeren først og fremst ble forbundet med lærebøker, eksamensnerver, dårlig råd og enda dårligere samvittighet.

Og dersom noen av elevene mine måtte snuble over dette: Verset er IKKE ment som en anbefaling eller bruksanvisning eller noen annen form for oppmuntring til å sluntre unna. Ren fiksjon. Bare oppspinn og fantasi. Ikke noe å lære av det.



EN STUDENTS AFTENBØNN


I morgen skal jeg begynne å studere
det er overhodet ingen tvil om det.
DA er det barrierer å forsere:
I morgen! Bare vent og se.

Men senga er så veldig god å ligge i
og kaffen i kantina må jeg ha.
Til eksamen er det lang, lang tid
når sola skinner og jeg er så glad.

Så jeg lar bare pensum hvile littegrann,
av overlesing blir det bare krøll.
Til neste uke får jeg sikkert blod på tann
- i mellomtiden tar jeg meg en øl.

(Hanne, 1993)

4 kommentarer:

Leni sa...

Jeg hadde siste eksamen i går! Lykke er, som Lars Saabye Christensen skriver i "Bly", når smerte opphører. Eller dvs; å våkne opp og vite at man ikke skal sitte å lese statsvitenskap til det er på tide å legge seg igjen. Nå skal jeg bruke tid på de viktige tingene her i livet, som å lese horoskopet mitt, og ikke minst - se diverse sit-coms for hundrede gang i reprise på TV3.
God sommer alle sammen:))

Hanne sa...

Leni: Så deilig å være ferdig - lettelse er en av de fineste følelsene som finnes. Nå kan du nyte sommer og sit-coms med god samvittighet. :)

Toril sa...

Just presis, sånn var det! Du fikk jo til og med sagt det på rim:-)

Hanne sa...

Toril: Huh, kjenner du deg igjen? Men det var jo bare fri fantasi... *kremte*