fredag 28. mai 2010

Fredagsdiktet: uten navn, men med mye sommer

Dikt kan virkelig komme til en via de minst ventede veier. Ukas fredagsdikt snublet jeg over i Språkrådets blad Statsspråk.
Er det ikke sommerlig og berusende fint (diktet, altså, ikke bladet for godt språk i staten)?
Åh, jeg har mumlet det for meg selv i to dager allerede. Riktignok er det slett ikke tid til å drikke vin for en arbeidende stakkar i dag, for jeg skal svette i timevis over en haug vurderinger og min egen oppgave som skal leveres til uka. Nå er det høysesong for både lærere og studenter, og dermed ryker jeg på en dobbel høysesong.

Men om noen uker, når alle vurderinger er gjort, alle oppgaver innlevert og alle sensoroppdrag gjennomført - DA, gitt. Åhåhå.



Velsigna denne dag når lufta skin
og mild vind rører blomeeng og lin;
til rosa ropar nattergalen ør:
«No er det tida til å drikka vin!»

Omar Khayyam (1048–1122),
gjendikta frå persisk av Johannes Gjerdåker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var vakkert Hanne. - Både bilde og tekst!!!

Lykke til med dobbel "høysesong"!!

-tonje-

9na sa...

Lekkert dikt. Kanskje jeg skal bytte ut vannglasset med et glass vin litt senere.

Karen sa...

Ahh. Sånn burde det være. Hele tiden.