fredag 23. desember 2011

Fredagsdiktet: Tenn lys

I dag blir fredagsdiktet en sang. En sang som mange sikkert har hørt på juleavslutninger i adventstida. Lillesøster og klassekameratene hennes sang den tidligere i desember, og som alltid måtte jeg klype meg hardt, hardt i hånda for ikke å hulke helt uhørt mye. Jeg blir urimelig rørt av barn som synger, og brister fullstendig når vi kommer til
Må fanger få sin frihet og flyktninger et hjem. 
Tenn lys for dem som gråter og dem som trøster dem. 
Det er en nydelig tekst i all sin enkelhet, fordi den ser de som ikke har det så godt, og fordi den inneholder så mye håp, uten å komme med en masse rosenrøde forestillinger.

Nå skal jeg straks ta med meg familien opp til den årlige julegrøten hos gode venner i nabolaget her. Så skal vi spise grøt og lete etter mandelen, ungene skal fjase og herje og snakke om hva de ønsker seg og vi voksne skal nok få litt vin og prate en hel del. Det blir veldig, veldig godt.



Jeg ønsker dere alle en varm, raus og trygg jul!

2 kommentarer:

Toril sa...

Jeg har det som deg, den sangen er utrolig sterk, spesielt akkurat det du siterer- jeg får en skikkelig stor klump i halsen og skjelving på stemmen; Noe som er litt forstyrrende når jeg leder allsangen i barnehagen...

Kos dere med deilig grøt og ha en veldig fin jul!

Klem fra Toril

Hanne sa...

En fin jul til dere også, Toril. Godt å høre at det er flere som sliter litt med klump i halsen. :)