søndag 25. desember 2011

Lillesøster tar seg en prat med Gud

Lille julaften, midt på dagen. Lillesøster og jeg er i bilen på vei til kjøpesenteret for å plukke opp den aller siste gaven og litt julegodteri. Lillesøster synes ventetida begynner å bli rimelig drøy, og bestemmer seg for å ta seg en prat med Gud om saken. Jeg sitter i forsetet og kan lytte og smile så mye jeg vil. Og memorere den praktfulle bønnen, ikke minst. Her er den, og jeg sverger på at den er riktig gjengitt.

Kjære Gud,
eller hvem du nå er

La det gå fortere! 

Tida går fortere når man sover. Men det er ikke noe gøy å sove.
Men det er kanskje ikke meninga heller. 

(tenkepause)

Er du fornøyd med alle folkene du har skapt, Gud?
De fleste er ganske snille. Men det finnes tyver også, og det er ikke noe fint. Det er ikke lov å stjele.
Hvis det hadde vært lov å stjele, hadde du jo ikke skapt politifolk.

(tenkepause)

Jeg gleder meg til å spise julegrøt hos Rune og Cathrine i kveld, og til julaften i morgen. 
Jeg håper du har det bra og at du er glad, selv om det ikke er så mye snø. Tror du det kommer snø snart? Det er jo bursdagen til gutten din.
Klem fra meg
.
(tenkepause)

Åh forresten, Gud, så var det synd at Jesus døde.
Ha det bra!



12 kommentarer:

Anonym sa...

Næmmen åh! Godt at hun husker på at det er synd for ham at gutten hans døde.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha ha, fantastisk!

Hanne sa...

Livet leker:
Ja, det var omtenksomt av henne. Selv om det strengt tatt hører mer påsken til.

Elisabeth:
Ja, jeg humret godt i skjegget, og anstrengte meg for å huske hvert ord. Sånt må man spare på.

Pjeck sa...

Fantastisk fint!

Beate sa...

Herlig!!

Anonym sa...

Godt nytt år, Hanne.

Anonym sa...

Godt nytt år, Hanne.

Hanne sa...

Godt nytt år!

Anonym sa...

Lenge siden innlegg nå Hanne, savner det! Sånn til informasjon altså, intet press :) Hilsen Beate

Hanne sa...

Beate:
Jeg la da inn i hvert fall to innlegg i forrige uke? Men for all del, jeg kan absolutt dra på litt, altså. :)

Anonym sa...

Huff da, kjære vene.Jeg må fremstå som den minst urutinerte bloggleseren du har, her har jeg nemlig lagret siden på favoritter i god tro, men oppdaterer den seg der da, NEIDA!! Jeg som har ventet, undrer og tenkt alle slags mulige tanker om hvorfor innleggene dine så brått har stoppet opp, og så handler det bare om min egen dumhet. Beklager så mye, men heldigvis er jeg nå da tilbake som leser. En ting som kom ut av det,er at jeg brått ikke bare ble en leser, men faktisk en som kommenterer dumheter også! Takk og adjø, iallefall for i dag :)

Hanne sa...

Haha, det forklarer saken! Fort gjort, men bra at den misforståelsen ble oppklart. Og det er jo veldig hyggelig å være lagret som favoritt. :)