torsdag 10. mai 2012

Internettet mitt deler boktips

I kommentarfeltet til Lest i april lurte Marte på hvilke boktips jeg fikk på Facebook da jeg var ferdig med Hunger Games og klagde min nød.
Jeg deler rett og slett hele kommentartråden her, så kan interesserte danne seg et slags bilde av hva som er verdt å få med seg.
Men ettersom Fb-vennene mine ikke har bedt om å outes på interwebben, har jeg fjernet profilbilder og etternavn (bortsett fra mitt eget profilbilde. Fordi jeg er så tøff med bart og skjegg). Ja, også har jeg lagt til noen linker her og der (1). Som en slags sørvis.









Hanne J Har skrekkelige abstinenser etter å ha lest ferdig Hunger Games-bøkene, og sliter med å finne noe som kan fylle tomrommet. Trenger sårt gode boktips, gjerne i samme sjanger.


Ida  Jeg har tydd til Buffy i abstinensperioden. Akkurat nå: Sesong 5, Buffyboten akkurat ankommet.
Men gjerne noe i bokform også, jeg henger meg på her!

Frode  jeg sier bare Battle Royale av Koushun Takami


Hanne J Men jeg så jo ferdig den aller siste episoden av Buffy i forrige uke, Ida, så jeg har dobbelabstinenser. *sukk*


Rikke  Men alle kan ikke være på jakt etter boktips, noen må komme med dem også! Bill.mrk. desperat.

Frode  gjentar meg selv hvis den forsvant mellom postene her: Battle Royale av Koushun Takami


Hanne J  Åja, Frode - den har jeg faktisk tenkt på, men så glapp det igjen. Skal jaggu sjekke ut, takktakk! Finnes den for Kindle, tro?


Thea  Anbefaler A Song of Ice and Fire-serien! Om du ikke har lest den allerede, da.

Frode  tror Battle Royale er for Kindle, ja. Legg merke til tror.


Hanne J  Men er ikke det den derre Game of Thrones-serien, da, Thea? Og i så fall: Er bøkene bedre enn TV-serien, for den får jeg ikke fot for.

Tommy  Dead Zone tvserien, Hanne.



Hanne J  Åja, det stemmer, Tommy! Har den på lista mi. Men det er egentlig mest krise på lesefronten nå, for jeg har begynt litt på Angel i Buffy-abstinensen. ;)

Rune The Darkness That Comes Before (The Prince of Nothing, Book 1): 
Strikingly original in its conception, ambitious in scope, with characters engrossingly and vividly drawn, the first book in R. Scott Bakker's Prince of Nothing series creates a remarkable world from whole cloth—it's language and classes of people, its cities, religions, mysteries, taboos,...




Rikke  Søkte nettopp på hva man bør lese når man har Hunger Games-abstinenser på Google, og der dukket det opp en bok som heter The girl who owned a city. Hele verdens befolkning over 12 år blir utradert av virus, barna må få samfunnet til å fungere videre. Høres ikke galt ut (eller altså, høres jo helt rablende galt ut, men er kanskje en god bok).



Hildur  Tips fra 15åringen her;
◦ Matched
◦ Hush Hush (på norsk heter den Fallen Engel)
◦ Fallen

Hanne J  Åh, den virker jo veldig lovende, Rune - men Amazon påstår at jeg ikke får kjøpe den som Kindle-versjon fordi jeg bor der jeg bor. Da blir jeg ganske muggen.

Har du noen forfatternavn, Hildur? Finnes flere bøker med lignende titler. :)


Rikke  Kom plutselig på at jeg har lyst til å lese Bossypants av Tina Fey - også er ikke den tilgjengelig i Kindle store heller?? Må man bli sur på Amazon nå, liksom?



Thea  Stemmer på en prikk. Bøkene er mye mer detaljert, noe som gir mer innblikk i dette universet. Som du kanskje vet, har forfatteren ingenting imot å drepe nøkkelpersoner når du minst venter deg det, noe jeg tenker en del lesere har et elsk/hat-forhold til. Jeg digger det, fordi det gjør alt uforutsigbart og spennende! Kapitlene (5-15 sider) følger historieløpene til forskjellige karakterer, og avslutter ofte med cliffhangers, noe som gjør at du bare må lese videre. Lettlest på engelsk :)



Bente  En avisartikkel om Hunger Games tipset om flere bøker som lignet.. og en av dem er denne:
Tomorrow, When the War Began

Hanne J   ‎Thea: Åh, jeg har et veldig elsk/hat-forhold til folk som dreper nøkkelpersoner, men adskillig mer elsk enn hat. Det er det som gjør Joss Whedon så finfin, for eksempel. Og Walking Dead. Og Hunger Games. Hm, kanskje jeg bare skal stole på deg og gjøre et forsøk, da. Du er jo troverdig. ;)

Hold oss oppdatert, Bente - omtalen virker i hvert fall lovende.


Hildur  Forfatter ja, smart;)
Matched, Ally Condie
Hush Hush, Becca Fitzpatrick
Fallen, Lauren Kate
Og så kommer hun med House of night, P.C Cast og The Host, Stephanie Meyer.
 (1)

Hanne J Stephenie Meyer leser jeg ikke, Hildur, der går grensa. Men de andre skal jeg ta en titt på. :)




Thea  Haha, ja, verdt forsøket! Ble helt forelsket i serien, og begynte å lese bøkene fordi jeg ikke gadd å vente et halvt år på å finne ut resten av storyen. Er dog ingen lesehest til vanlig, men denne bokserien gir meg abstinenser. Jeg vil ha feedback når du er ferdig med den, da. Tenker det tar deg én eller to uker når du først kommer i gang ;)



Rune  Kjøp de bøkene på gamlemåten Hanne, det fortjener de ;-)


Hildur  "Assa lissom den er HELT annerledes enn Twilight. Seriøst!!" Jeg vet ingenting, har ikke lest noen av hennes anbefalinger etter at jeg led meg gjennom Evighetens kyss...(men vurderer altså nå Hunger Games) Lykke til:)


Hanne J  Haha, Hildur - skjønner! Men du kan altså trygt lese Hunger Games. Den er fantastisk!



Kristin  Folkens! Uglies-serien av Scott Westerfeld! Leste den rett etter Hunger games, og den er kanskje for litt yngre lesere, men den funker! Fremtidsdystopi der alle får obligatorisk skjønnhetsoperasjon til 16-årsdagen. Vår heltinne får en vanskelig motstandsrolle mot det hele.


Hanne J Oi, den virker lovende, Kristin! Særlig ettersom du leste den etter Hunger Games. Litt Brave New World-vibber, der?


Frode  når det gjelder TV-serier, så gikk Fringe under radaren min i første omgang, men når jeg endelig ga det en sjanse hadde jeg fire flotte, tullete sesonger foran meg.


Arne  Den ligner kanskje ikke så mye på Hunger Games, men det er Young Adult Fiction: Cory Doctorows Little Brother. Er til og med oversatt til norsk. Eller hva med Gillian Flynns Dark Places? Krim, definitivt for voksne, men med tøff kvinnelig hovedrolle. Ligner selvfølgelig ikke på Hunger Games den heller, men er "a damn good read".

Hanne J  Jeg er alltid klar for "a damn good read", Arne - bring it on. God voksenkrim er for eksempel finfint!


Margrethe Jeg er enig med Thea, stemmer for A Song of Ice and Fire. Veldig spennende og altoppslukende! :-)



Arne Åja, har du ikke lest George RR Martin er det bare å hive seg på. Og si farvel til fritid i overskuelig fremtid.


Hanne J  Okei, nå er det så mange (presumptivt oppegående folk) som har anbefalt George RR Martin at jeg definitivt må gi bøkene en sjanse.




Jepp, det var altså den tråden. Hvis du sitter på noen ypperlige bøker som ikke er nevnt på denne lista, setter jeg (og sikkert flere andre) pris på om du legger igjen et tips i kommentarfeltet her. Takketakk!



(1) Med et åpenbart unntak: Jeg linker altså ikke til Twilight eller andre Stephenie Meyer-relaterte ting. Selv ei litt laus bloggedame har prinsipper.

6 kommentarer:

Roger sa...

To herlige bøker i vidt forskjellige kategorier:
Time Traveller's Wife av Audrey Niffenegger
That Old Ace in the Hole av Annie Proulx
Den siste er ikke oversatt til norsk, tror jeg. Skandaløst nok.

Cecilie sa...

Hei Hanne!
Jeg opplevde det samme som deg, måtte Google Hunger Games-erstatninger etter å være ferdig. Var utrolig deppa og tenkte at dette kommer jeg aldri til å oppleve igjen! Haha... Uansett, det jeg skulle si, var at jeg synes du skal gi den første Twilight-boka en sjanse. Den er utrolig fengslende skrevet. Historien tar litt av i de senere bøkene, men jeg elsket den første boka. Hilsen relativt oppegående småbarnsmor med mastergrad :-)

Inger sa...

I fantasysjangeren anbefaler jeg Trudi Canavan og i skjønnlitteratur Nu, jävlar. http://www.gyldendal.no/Skjoennlitteratur/Romaner-og-noveller/Nu-jaevlar

Og ellers den siste til Peter Høeg, Elefantpasserens barn.

Marte sa...

Takk skal du ha :) Slenger meg forresten på at du burde lese A Song of ice and fire. Jeg er ikke sånn supergira på Game of Thrones (serien altså), men bøkene er helt fantastiske. I hvertfall de tre første.

Hanne sa...

Roger:
Åja, den første har jeg hatt litt sånn i bakhodet, uten at jeg har gjort noe mer med det. Takk for dytten - nå er den flytta til leselista. Sammen med den andre, som virker lovende.

Cecilie:
Tro meg, jeg HAR gjort et forsøk med Twilight. Men jeg blir bare sur og tverr, av flere grunner.

En av dem: Når en fyr du bare såvidt har sett begynner å dukke opp påfallende mange steder du oppholder deg - og åpenbart følger etter deg - er det ikke romantisk. Det er reinspikka stalker-atferd som burde få alarmklokkene til å ringe big time. Og i stedet går altså hundretusener av ungjenter rundt og sukker henført. Gaaah!

Og da har jeg ikke engang begynt å snakke om hvordan hele vampyr-scenariet til Meyers egentlig bare er en stor reklameplakat for seksuell avholdenhet.

Nei, jeg tror ikke jeg skal gi Twilight noen flere sjanser, altså.
*puster ut*

Hanne sa...

Inger:
Trudi Canavan er herved notert. Og Nu, jävlar har jeg merka meg før, uten at den har havna i handlekurven (les: lånekurven på biblioteket). Men kanskje bør jeg revurdere det?

Marte:
Jeg har lasta ned den første boka i serien nå, så den ligger klar. Men da jeg var ferdig med Dark Places, kjøpte jeg umiddelbart debutboka til Gillian Flynn, så jeg må lese ferdig den først.