tirsdag 4. desember 2007

Just google it



Mot slutten av forrige århundre var jeg på kurs i internettsøk på Institutt for Journalistikk (IJ) i Fredrikstad. Kurslederen var ei kyndig dame fra Poynter Institute, og hun introduserte oss for en fascinerende, ny søkemotor med det litt tullete navnet Google. Jeg var overbegeistret og tok den straks i bruk. Etter hvert eksploderte bruken av Google, og vi innførte verbformen; det ble vanlig å google noen eller noe.

Jeg innrømmer det: Jeg googler fremdeles det meste og de fleste. Når det gjelder norske søk er jeg for øvrig veldig glad i sesam.no, hvor man bl.a får gode bloggtreff og treff i norske papiraviser.

Det er vel og bra å google. Men jeg må innrømme at jeg lurer litt når jeg ser lista over hvilke søkeord som økte mest i popularitet i løpet av 2007. Ærlig talt: Trenger folk virkelig å google VG? Eller YouTube? Hvor vanskelig er det egentlig?

2 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
rikke sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.