fredag 20. juni 2008

Fredagsdiktet: Sommerøya



Så har Storebror unnagjort siste skoledag i andre klasse. Nå er det ferie helt til slutten av august. Husker du hvor lang og bekymringsfri sommerferien var da du var barn? Det var en liten evighet, full av sol og lunken saft på plastflaske, myggstikk og markblomster, saltsmak i huden og skrubbsår på kneet. Hele sommeren var som på bildet her (som for øvrig er fra '79, hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg husker så godt den bikinibuksa i grønn og gul frotté, jeg elsket den).
I går var det klasseavslutning med foreldre, og ungene sang "Sommerøya" av Inger Hagerup. Det gjorde meg nostalgisk og glad og rørt på en gang. Og jeg fikk instant sommerfølelse, selv om regnet høljet ned utenfor.


SOMMERØYA

Hav og himmel kinn mot kinn.
Motortøff og sønnavind.
Måkereir og terneskrik.
Hvite hus i hver en vik.
Sjøsprøyt over glatte skjær.
Ingen lekser, ingen klær.
Men vet du hva det beste er?
Jo, hele øya er full av
svarte,
søte,
store,
bjørnebær!

(Inger Hagerup)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nå ble jeg nostalgisk, jeg tror vi hadde akkurat sånne strandmadrasser, akkurat sånne kjølebager, mammaene med bh, OG frottebadetøy. SÅ KOSELIG!

Hanne sa...

Fran: Hyggelig at du kjenner deg igjen, for meg er bildet alt det jeg forbinder med barndommens somre. Inkludert strandmadrasser, BH-er og frotté. :)