mandag 12. januar 2009

Det skumleste jeg har sett



I helga så Mannen og jeg hele første sesong av Mad Men på DVD. Det var en fest, for serien er veldig bra og sterkt vanedannende. Men jeg hadde ikke helt forutsett bivirkningene: Jeg fikk de grusomste mareritt.

Det er mye som skal til for å vippe meg av pinnen når det gjelder sterke inntrykk fra film og TV-serier. Jeg er en stor tilhenger av grøssere, splatterfilmer og ymse gla'vold, og har konsumert store mengder av denslags underholdning fra jeg gikk på ungdomsskolen. En av de nyere filmfavorittene mine er Planet Terror, som jeg så to ganger på rappen, uten å drømme om verre ting enn kattepuser og sukkerspinn.

Mad Men ble min bane.
Tretten vellagde episoder om et reklamebyrå på tidlig 60-tall, hvor aktørene boltrer seg i mannssjåvinisme, rasisme, homofobi og annet snadder. Menn er menn og gjør som de vil, mens kvinner er forbruksvare eller hjemmeværende, velpleide husmødre som kjenner sin nøye tilmålte plass. De få kvinnene på kontoret er underdanige sekretærer som jobber for å finne seg en mann og bli godt gift, eller i nestbeste fall en godt underholdt elskerinne.

Om natta drømte jeg at jeg var fanget på sekstitallet, og jeg var den eneste av alle som syntes forholdene var urimelige. Mannen oppførte seg som mennene i serien, mens det ble forventet at jeg skulle holde hus og holde kjeft.
Mine stakkarslige protester og forsøk på opprør ble møtt med nedlatende blikk og antydninger om "hysteri" og mulig medisinering.
Jeg kavet rundt i dette marerittet halve natta, og våknet kaldsvettende og gråtkvalt om morgenen - skikkelig, irrasjonelt muggen på Mannen ved siden av meg.
- Jeg hadde sånn mareritt, pep jeg.
- Stakkars deg. Hva drømte du, da?
- Jeg drømte at vi levde i Mad Men, og du var så teit, mumlet jeg.

Mannen lo så han gråt.
Mens vi så serien prøvde han nemlig å insistere på at 50- og 60-tallet var en gyllen epoke, og at alt har gått nedover siden den gang.
Bare tøys, selvsagt, ettersom han selv er en erklært feminist. Men allikevel er det nok liten tvil om at Mad Men har mer marerittpotensial for meg enn for ham.
Og innerst inne mistenker jeg ham for å leke litt med tanken om hvordan det ville vært å leve på den måten.
Det fungerte i hvert fall utmerket for ham i drømmen min. Teitingen.



Nå skal jeg sporenstrekst bestille sesong 2. Og stålsette meg.

9 kommentarer:

rikke sa...

I KNOW! Serien er skummel. Blod kan jeg også tåle litervis av, men ikke så mye blatant mannssjåvinisme, viser det seg...

Men sesong to må du nok vente med til sommeren, eller prøve å finne den på nettet. Dvd-en kommer ikke, iflg nettsiden til tv-selskapet, før i juli. De opererer åpenbart med 60-tallsstil på tid-fra-tv-til-dvd også.

Hanne sa...

Det var da som bare pokker. Jeg søkte bare i forbifarten på noen nettbutikker, og så at season 2 kom opp flere steder, men jeg sjekket ikke releasedato. Jeg ser jo nå at "this title has not yet been released". Det er jo kjempelenge til juli. Hrmpf.

rikke sa...

Ikke bare er det kjempelenge til, men vi er jo på denne hytta da også, så i realiteten får vi ikke sett den før i august, og det er jo det samme som høsten og DET er lenge til, det!

rikke sa...

De vant forresten Golden Globe i natt for beste dramaserie. Så flinke er de!

Anonym sa...

Huff stakkars deg. For en drøm! Jeg tror jeg hadde vært en smule ikke-blid selv jeg, etter en slik drøm hehe

Anonym sa...

Jeg har et helt fjernt spørsmål: har denne serien gått på tv?
Drømmer er noe rart - tenk, jeg drømte om deg en natt! Aldri møtt deg eller noen ting. Men, du var skikkelig grei :))

Hanne sa...

Trine s: Ja, det var en sånn guffen drøm som sitter i kroppen store deler av dagen.

Fran: Serien har gått på TV, ja. Jeg tror det var på TV3 eller Viasat. Men jeg klarte aldri å time det sånn at jeg fikk sett den da.
Så hyggelig at du drømte om meg, da. Og at jeg oppførte meg fint! :o)

Anonym sa...

Jeg ble så nysgjerrig at jeg har gått til det skritt å laste ned første episoden av serien!

Så får vi se da, om jeg kan se episoden uten å drepe tv-skjermen. Jeg får slike voldelige lyster når jeg ser på noe jeg syns er veldig, veldig urettferdig ;)

Man kan forøvrig laste ned andre sesongen også, men en serie som er så god at den gir deg mareritt fortjener vel pengene sine?

Hanne sa...

Ooohh, lykke til - håper helsa (og TV-en) holder. Og det ER en knallgod serie!

Når det gjelder gode serier, liker jeg best å ha boksene, sånn håndfast og fint. Men jeg får se hvor langt tålmodigheten rekker når det har gått et par måneder.