fredag 16. januar 2009

Fredagsdiktet: Om regn



Denne tynne, lille boka fikk jeg for temmelig nøyaktig tjue år siden. Jeg er på ingen måte i stand til å huske hvem som ga meg den. Den er smal på flere måter enn i fysisk omfang. Poesi er smalt i seg selv. Poesi fra Litauen er utvilsomt en nisje. Fra tid til annen har jeg tatt den fram og kikket i den, og da slår det meg hvor lite smalt innholdet egentlig er. For det er da ikke vanskelig å skjønne hva som menes her, for eksempel?


OM REGN

Jeg hilser det kraftige voldsomme regn
som kommer med bulder og brak
med gule lyn
og Tors dundrende vogn.
Jeg hilser det fra det fjerne.
Hans Nåde.
Hans Majestet Sommerregnet!

Duskregnet derimot, som hele dagen
liksom halvt regner, halvt ikke regner
og lik en kylling tripper på tunet,
et slikt glattstrøkent regn orker ikke jeg:
vær varmt
vær kaldt,
men ikke lunkent,
dén typen vil jeg spytte ut av min munn.

(Vladas Slaitas)

Ingen kommentarer: