fredag 17. april 2009

Fredagsdiktet: Vårkveld i mars

Riktignok er det ikke mars lenger, men diktet fungerer like godt i april. Kanskje til og med enda bedre, for det er i hvert fall på denne tiden jeg av og til kan kjenne den litt rastløse, sorgmuntre savnfølelsen av at tiden går og nå våkner naturen på nytt og alt det der. Æh, jeg skal ikke prøve å si så mye vart og vakkert, kjenner jeg. La meg heller gi ordet til Inger Hagerup.


VÅRKVELD I MARS

Rør ikke ved mitt hjerte i dag.
Våren har gjort det alt.
Bølger av gammelt nederlag
kysser det, hardt og salt.

Bølger av nederlag og savn.
-Trodde jeg det var borte?
Si ikke noe. Nevn ikke navn.
Våren har nettopp gjort det.

Noe har våknet. Det svir av seg selv
verre enn sult og tørst.
Rør ikke ved mitt hjerte i kveld.
Våren har vært her først.

(Inger Hagerup)

Ingen kommentarer: