fredag 9. april 2010

Fredagsdiktet: Daarom noem ik je M'n Liefste

I morgen tar jeg med meg en kollega og 24 elever og stikker til Nederland, dette finurlige landet med tresko og gouda som er enda flatere enn Lillestrøm (landet, altså - ikke goudaen).
Uansett: Når jeg reiser på tur, bytter jeg ut det vanlige fredagsdiktet med en sang fra det landet jeg skal til. (1)
Men nederlandske musikere... æh, det er ikke akkurat innlysende for meg, altså.
Jeg kom bare på én favoritt som har sunget på nederlandsk, nemlig Jacques Brel. Og han brukte jeg dessverre opp til Brussel-turen, for han var jo belgisk (og mest kjent for å synge på fransk).

Men så slo det meg: Cornelis Vreeswijk!
Jeg har bare hørt de svenske sangene hans, men det har jeg til gjengjeld gjort mye. Fine, fine Cornelis.
Han var da vitterlig både svensk og nederlandsk. Og selv om han flyttet til Sverige allerede som tolvåring, ga han ut hele 6 plater og 14 singler i Nederland, ifølge Wikipedia.

Jeg fant sporenstreks fram noen nederlandske Cornelis-sanger på Youtube, og det var så rart! Stemmen er kjent, og språket virker kjent, det også, akkurat som om man burde forstå det. Men jeg skjønner bare bruddstykker.
Nederlandsk er tullete morsomt, men av de setningene jeg kan, er det få som egner seg for anstendige mennesker. Jeg planlegger å opparbeide meg et solid og voksent vokabular i løpet av neste uke.

Inntil da, hør på Daarom noem ik je M'n Liefste:





(1) Jeg har bare gjort dette én gang før, og ettersom en gang knapt kan kvalifisere som en vane, innser jeg at min bruk av "når" er litt i overkant dristig. Men jeg planlegger å la det bli en vane, og dermed kan vi med litt godvilje kalle det en "intensjonell når". Er ikke det en fiffig grammatikalsk vending, så vet ikke jeg!

-----------------

Tillegg 21.50: Jeg har pønska litt på "Daarom noem ik je M´n Liefste". Jeg vet at ik=jeg og je=du, og med litt tyskinspirasjon og sånt, tenker jeg at det kanskje kan bety noe sånt som "Derfor kaller jeg deg min elskede". Alternativt "derfra stammer min limstift". Begge alternativene er egentlig fine, på hver sin måte.

3 kommentarer:

Katrine sa...

<3 Cornelis

Toril sa...

Godt nederlandsk valg- Cornelis er så bra!
Ellers har vi jo denne: http://www.youtube.com/watch?v=-mwxE7Ky5hs ;)

Hanne sa...

Haha, den var det selvsagt noen av elevene som hadde lært seg utenat før vi dro, Toril. Det vakte generell forbfløffelse hos vertskapet, for å si det sånn. :D