tirsdag 28. september 2010

Turist på hjemmebane



Denne uka ser jeg kjente ting med nye øyne, slik man alltid gjør når man skal vise fremmede rundt på eget område. Vi farter rundt med våre nederlandske gjester (25 elever og 2 lærere), og da får man sannelig frisket opp i serverdighetene. Søndag slentret vi lærerne på Opera-taket, pekte på deltakerne i Oslo maraton og spaserte i og rundt festningen, mens elevene gjorde seg kjent med hverandre uten vår innblanding.

I går holdt vi oss på skolen og hadde ymse mediaworkshops. Elevene sammenliknet medievanene sine for å se om de var noen forskjell på forbruket mellom de to landene, de kikket nærmere på norske og nederlandske TV-reklamer og de hadde fotosafari i Lillestrøm. Senere i uka skal de presentere resultatene i plenum.
I dag har vi vært på Vikingskipmuseet, Hjemmefrontmuseet og i Vigelandsparken. Og været har virkelig vist seg fra sin aller, aller beste side. Brukbar temperatur, strålende sol og nydelige høstfarger er nesten mer enn man tør håpe på. Men jeg fortsetter allikevel å håpe for resten av uka, for i morgen drar vi til skogs for en real naturopplevelse med leirbål og overnatting.

Åh, fun fact:
Nederlenderne moret seg litt over at våre statsbaner heter NSB, da dette var navnet på det nederlandske nazipartiet under andre verdenskrig. Da vi kom til Hjemmefrontmuseet ville moroa ingen ende ta, for vi fant ut at "vårt" naziparti deler navn med de nederlandske statsbanene: NS.

Hahaha! You can't make that stuff up.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg lærer som regel min egen by å kjenne når jeg har gjester fra utlandet. Det er artig å høre at du har samme erfaringen Hanne.

Merel sa...

NSB/NS er underlig underholdende, jeg har nederlandske venner som ikke kommer over den tilfeldigheten der. Hygg deg med ostehodene, de er et fint folkeferd ;)

Hanne sa...

Scissorhill:
Ja, det er spennende å se byen med nye øyne. Jeg drar med meg ungene på museum med relativt jevne mellomrom, men det blir noe annet med vaskeekte turister fra det store utland. :)

Dessuten får vi jo bonusen av å se små, kulturelle særegenheter og språklige fiksfakserier med nypussede perspektivbriller også, og det er virkelig nyttig.

Hanne sa...

Merel:
Å, så du visste om denne moroa fra før? Jeg kommer heller ikke helt over det, må jeg innrømme.
For øvrig moro at du kaller dem ostehoder, her går det for øyeblikket mest i treskohumor. ;)

9na sa...

Flott Norges reklame altså unntatt det der nazibanegreiene.

Hanne sa...

9na:
Ja, nazibanene er ikke mye til norgesreklame, haha. Men ellers var det flott, og i dag er været supert, så vi får sikkert en brillefin tur i skogen.