mandag 18. oktober 2010

Løksuppe er større enn forstanden

Jøss, jeg presterte visst verdens beste løksuppe i dag, sånn helt på slump og tilfeldigheter. Nå sitter jeg her, mett og helt idiotisk selvtilfreds, og tenker at jeg bør dele opplevelsen (og en slags oppskrift) med mine medmennesker.

Nybakte prektigpromper går lett i noen feller, og sånn var det med oss i dag. Vi er i ferd med å jobbe oss inn i et slags ukemenysystem som skal lette hverdagen både handle-, koke- og pengemessig. Nedtur da, å komme sulten hjem etter en hektisk arbeidsdag og påfølgende taekwon do-trening med ungene bare for å oppdage at vi helt hadde glemt å planlegge mandagsmiddagen. Ungene hadde riktignok spist før trening, men det var verre med oss voksne. Da var det bare å snoke i skapene og kjenne på magefølelsen.
– Løksuppe! hvinte vi, magefølelsen min og jeg.
– Hmmm, mumlet Mannen skeptisk. Og forlot kjøkkenet, klok av skade. Det går ikke alltid like bra når jeg skal spontankokkelere, for å si det sånn.

Jeg laina opp de aktuelle ingrediensene:
løk (duh!)
hvitløk
olivenolje
smør
mel
sukker, salt, pepper, timian
en slant hvitvin
oksekraft
vann
grovt speltbrød
ost (litt vanlig gulost, litt ridderost)

Og sånn gjorde jeg det:
Jeg skar 3 store løk i tynne, tynne skiver (skulle egentlig bruke alle de fire vi hadde, men den ene var ødelagt og ekkel).
Hadde litt smør og litt olivenolje i en kjele, og stekte løken i dette til den ble skikkelig myk og blank, nummeret før gyllen. Et par fedd hvitløk fikk være med på moroa, også.
Så strødde jeg over litt sukker og litt salt (kanskje en teskje av hver?) og lot det surre litt, før jeg gjorde det samme med en spiseskje hvetemel.
Deretter slumpet jeg oppi væske, og det er her det blir litt vanskelig, for jeg er slett ikke sikker på hvor mye jeg brukte. Men jeg tipper at det var snaut 2 dl hvitvin, ca 7 dl vann og en raus klunk med sånn toro oksekraft på gul flaske.

Dette fikk putre lystig med ei klype timian mens jeg ordnet brødet. Tre skiver grovt speltbrød ble pannestekt med litt olivenolje og gnidd inn med et fedd hvitløk.

Så var det bare å denge suppa over i en ildfast form, legge på brødskivene og toppe med osten. Etter et kvarters tid i stekeovnen var det en gyllen, boblende, velduftende herlighet.
Og den tidligere så skeptiske Mannen, som er en gourmet (les: kjøkken-nazi) av de helt store, ble gledelig overrasket. Det var etter sigende den beste løksuppa han hadde smakt i hele sitt liv.

Slett ikke rusk på en vanlig mandag i oktober.

12 kommentarer:

MammaMy sa...

Så flink du er! Høyrdes veldig godt ut :)

Lina Bjelland sa...

Mmmmmmmmm, løksuppe pleide å være min spesialitet. Slutta å lage det da jeg fikk barn. Jammen på tide å begynne igjen. Nyt prektigpomp-tilværelsen!

Karen sa...

Oi, dette må prøves. Løksuppe har jeg aldri tenkt på at jeg kan lage engang.

Helga Marie sa...

Jeg tenkte på løksuppe her om dagen. Det er jo en av de riktigste middagsrettene for årstiden er min mening om saken. Nå blir det løksuppe i heimen, ingen tvil!

Hanne sa...

MammaMy:
Takk. Det var ypperlig, om jeg skal si det selv. Og det bør man jo. ;)

Lina:
Jeg lagde det også en del i gamle dager, men nå var det skikkelig lenge siden sist. Det blir imdlertid ikke lenge til neste gang, kjenner jeg.

Karen:
Det anbefales på det sterkeste!

Helga Marie:
Ja, midt i blinken for senhøsten. God middag.

Sirkus Kjersti sa...

Mmm, takk for tips! Dette skal jeg jammen forsøke sjøl! Suppe er fantastisk i høstmørket.

Vi hadde hjemmelaga tomatsuppe i går. Stekte en løk og tre fedd hvitløk blankt mens innholdet fra to tomatbokser og ei klype sukker putra ved siden av i ei gryte. Tilsatte løkblandinga i tomatene sammen med en boks melk (altså halv mengde av tomatene), litt olivenolje og en god neve fersk basilikum og kjørte det hele sammen med stavmikser. I går hadde vi noen pølserester oppi til slutt, og litt pasta. Kjøttboller oppi er ungenes favoritt.

Dette er min beste måte å lure i dem grønnsaker. De lar seg nemlig lett kamuflere. :)

Hanne sa...

Sirkus Kjersti:
Nammenam, takk sjæl for tips. Jeg er skikkelig på suppekjøret for tiden, så det blir nok tomatsuppe en dag også. Tror Storebror vil ha sansen for kjøttboller som følge. :)

Toril sa...

Deilig!
Og siden vi er inne på supper: 2bokser tomater og en boks kokosmelk sammen med 2 skjeer karripasta (altså ikke pasta men "paste") og 2 dl grønnsaksbuljong kokes i 10 minutter og så har man deilig tomatsuppe alà Østen eller noe sånt:-)

Og en favoritt som ikke er suppe, men rotgrønnsaksstappe, uten sikre mål for det går på slump:
Ca halvparten potet, 1/4 gulrot og 1/4 kålrabi kokes møre. Mot slutten tar du oppi 1 syrlig eple delt i biter, slik at de også blir møre. Mos som vanlig, ha i smør og matfløte, salt og pepper. Kjempegodt!

Ble nesten sulten nå, og det er jo ikke så lurt siden det er VELDIG nærme leggetid!

Hanne sa...

Det er altså en sånn velsignelse å få opptil flere gode suppeoppskrifter som bonusspor til en bloggpost!
Tusen takk, Toril. Jeg er gressenke for tida, og bøyer meg dermed tungt over suppegryta. Yay!

Merel sa...

Takk for påminnelsen om sesongens viktigste matkategori (suppe) og denne kategoriens ukronede dronning (løksuppe). Tror jeg må ta med en sekk løk hjem fra byen neste handletur :)

Anonym sa...

Det der høres godt ut. Jeg elsker løksuppe. Og ukemenyer er et must når man har det travelt og er redd for nervesammenbrudd og hungerkatastrofer. Her i huset har vi alltid laget en meny på søndager, - og det funker. Så ofte som mulig lager jeg to og to middager, middagen for i dag (noe lettvint) og middagen til i morgen (noe mer omstendelig). Ingen ting er bedre enn å komme hjem fra jobben og bare skru på ei plate for å være noe dritgodt som er laget på forhånd. Få ting er verre enn å stå på huet nede i fryseren på desperat jakt etter noe man kan lage, mens unger og katter og hva det måtte være sitter ringside og hyler av sult.

Løksuppe? Kanskje det, kanskje.

Elin sa...

Hei Hanne!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no