Jeg har tenkt på det, og tenkt igjen, og tenkt enda en gang. Og hver gang lander jeg på at diktet er grusomt, men samtidig med et visst håp. For underteksten her er jo at vi ikke uten videre greier å drepe et annet menneske – for å klare å gjøre det må vi avmenneskeliggjøre/skjule det individet vi skal sikte på. Nå har vi som kjent laget mekanismer som hjelper oss med nettopp det,men likevel …
Et sterkt dikt. Dette er jo Emmanuel Lévinas "ansiktets etikk" i et nøtteskall: Ved å dekke til en persons ansikt, fjerner man vedkommendes identitet som menneske. Det er enklere å skade eller drepe den som ikke er menneskelig, den som ikke likner meg selv.
Merkelig nok er det en god og en vond tanke på ssamme tid.
4 kommentarer:
Uff, den var stygg. Få ord som sier mye. Dessverre er det vel ofte slik at feil person blir beskyttet.
Fran:
Ja, jeg er enig: Det er et dikt som sier veldig mye.
Jeg har tenkt på det, og tenkt igjen, og tenkt enda en gang. Og hver gang lander jeg på at diktet er grusomt, men samtidig med et visst håp. For underteksten her er jo at vi ikke uten videre greier å drepe et annet menneske – for å klare å gjøre det må vi avmenneskeliggjøre/skjule det individet vi skal sikte på. Nå har vi som kjent laget mekanismer som hjelper oss med nettopp det,men likevel …
Ferdig med eksamen? Gratulerer?
Et sterkt dikt. Dette er jo Emmanuel Lévinas "ansiktets etikk" i et nøtteskall: Ved å dekke til en persons ansikt, fjerner man vedkommendes identitet som menneske. Det er enklere å skade eller drepe den som ikke er menneskelig, den som ikke likner meg selv.
Merkelig nok er det en god og en vond tanke på ssamme tid.
Legg inn en kommentar