torsdag 9. februar 2012

Menn er fra Confex, kvinner er fra forstanden

Er du en leder, typen mannlig (vel, duh!), som sliter med å lede? 
Opplever du at dine ansatte dobbeltkommuniserer, baksnakker, skaper konflikter og er lite motiverte? 
Frykt ikke, du er ikke alene!
Du har nemlig ikke et ledelsesproblem. Du har et kvinneproblem. Kanskje arbeidsplassen din rett og slett er infisert av jentelus – og hva skal du gjøre med det?
Taram–ta–tam (faksimile, klikk for større utgave):


Med dette kurset kan du lære deg å lede dine østrogenbefengte undersåtter inn på fornuftige veier. Bare se på disse fengende kulepunktene:
  • Kunsten å motivere dine kvinnelige medarbeidere (for vi er jo Pavlovs takknemlige tisper, hele gjengen, vi responderer på akkurat den samme bjella)
  • Unngå konflikter - bli forstått og unngå feiltolkninger (det holder åpenbart ikke å være konkret, saklig og lydhør, man må ha egne østrogen-knep – stryke hønene litt med fjøra, så å si)
  • Lær deg å tolke de non-verbale signalene – hva sier hun egentlig (det holder åpenbart ikke å oppmuntre til en konkret, saklig og lydhør kommunikasjon. Dessuten er det jo bare damer som driver med kroppsspråk, det vet jo alle)
  • Bli en mer tydelig leder – unngå baksnakking og usikkerhet i avdelingen (se her ja, her kom tydeligheten inn. Var ikke det litt i seneste laget?)
Jeg blir litt matt av at sånne kurs ikke bare arrangeres i 2012, men at kursarrangørene kan forlange relativt ublu priser for det. Men for all del, kurset kommer jo med rikelig dokumentasjon.
Som dette (du kan lese dette, samt det praktfulle programmet hvis du laster ned brosjyre):

70 % av mannlige norske ledere sier de ønsker å bli bedre ledere for kvinnelige medarbeidere!
(hvordan denne undersøkelsen er utført, og blant hvem, framgår pussig nok ikke av materialet. Dessuten: Hvor mange prosent av norske ledere ønsker å bli bedre ledere for mannlige medarbeidere? Hvor mange ønsker å bli bedre ledere generelt? Hvor mange ønsker å bli verre? Og hvor representativt er utvalget? Så mange spørsmål! Typisk kvinnfolk, så jeg beklager selvfølgelig)

Skulle du fremdeles nøle, vipper nok dette deg over kanten:
Som leder vet du at menn og kvinner ikke kan ledes likt.
(Vårs ledere imellom, nudge-nudge, så veit du at du må forskjellsbehandle etter kjønn. Ellers er du ingen leder)

Og denne forskningsmessige juvelen:
Undersøkelser viser at menn og kvinners motivasjon for å yte maksimalt på jobb er ulik.
(Jeg lurer fremdeles på kilder og dokumentasjon for disse undersøkelsene: Sparer arrangørene dem til selve kurset? Kanskje er det en slags cliffhanger for betalende kunder?)

Og til slutt, rett under signaturen til selveste sjefen for det hele (som for øvrig ser fram til å ønske oss velkommen):
PS: Programmet er anbefalt og utviklet i samarbeid med ledere.
(Ooooooh! Ja, DA er jeg overbevist. Ledere, du! BÅDE anbefalt og utviklet. Tenk det!)

OK, nå har jeg vært veldig flåsete. Med rette, for i valget mellom å le og å gråte, velger jeg ofte å forkaste begge og peke nese i stedet. 
Men la meg få være seriøs et øyeblikk:

Ja, det er riktig at det på gruppenivå finnes noen forskjeller mellom kvinner og menn. Stikkordet her er gruppenivå.
De individuelle forskjellene er imidlertid så store at det er vanskelig å se noen gevinst i et sånt kurs. Snarere tvert om: De sementerer kjønnsroller og lærer ledere å se på ansatte som representanter for kjønnsstereotypier framfor enkeltpersoner. Er dette veien å gå for samspill på arbeidsplassen? At sjefen min tenker at jeg motiveres på samme måte som Magda, fordi vi begge er kvinner, selv om vi ikke har noe annet (ikke et pokkers fnugg!) til felles. Mens Arne, han er mann og har dermed helt andre måter å kommunisere på (tydelig! direkte!) enn damene, selv om han bruker alle pauser til å analysere hva noen egentlig mente med det de sa i et møte og synes at sjefen bør ta mye mer hensyn til ham, mens han griner på do. Jeg kan ikke se at verken Magda eller Arne har noe å tjene på at lederne deres tar dette kurset (men jeg tilstår at jeg nok gled litt ut i flåseri og stråmenn her, helt mot slutten).

Hva med et kurs som lærer ledere å lede - punktum. Lærer dem å lede en mangfoldig, variert gruppe med vidt forskjellige motivasjonstriggere og stort spenn i kommunikasjonsmetoder. Uavhengig av kjønn. Et kurs som lærer ledere å gjenkjenne uheldige tendenser i arbeidsmiljøet, enten det dreier seg om baksnakking eller ryggklasking, og som viser dem at deres egne stereotypier ofte kan skygge for forståelsen av hva som egentlig foregår. Et kurs som øver ledere i å være tydelige og lydhøre, uavhengig av kjønnet til den de kommuniserer med. Et kurs som lærer dem å gjenkjenne (og unngå) hersketeknikker og å håndtere nedsettende og diskriminerende ytringer som "bare er for moro, din gledesdreper".
Det er et kurs jeg ville betalt gode penger for. Men jeg innser at jeg ikke er i målgruppa til Confex.

Først tenkte jeg at jeg burde meldt meg på dette kurset. Bare sånn for underholdningas skyld. Men det er ikke verdt de fullstendig urimelige prisene. 
Min neste tanke er at jeg bør begynne å holde kurs selv i stedet. 
Kurs nr 1: Slutt å være tett i kålen!

Her er opplegget mitt: 
Kursavgiften setter jeg til 6000 kroner, cash. Og når deltakerne kommer med pengene, tar jeg seddelbunken, rister den kraftig foran nesa deres og skriker SLUTT Å VÆRE TETT I KÅLEN! 
Og så er det kaffe og oppsummering.





PS. Jeg vil også benytte anledningen til å anbefale Beates bloggpost om samme tema. 

17 kommentarer:

Janne sa...

Jeg har en foreleser som er veldig opptatt av datainnsamlig på sånne ting og som gladelig ringer gud-og-hver-mann og sier "Dette høres fantastisk ut, hvor er data??".
Dette må være midt i blinken for ham...

Ellers får du min stemme i ditt eget kurs, jeg skal anbefale det varmt for opptil flere ; )

Anonym sa...

jeg er veldig enig med deg. Ja til et sånnt kurs som lærere folk å lede en mangfoldig gruppe.

anne-kristine

Fran sa...

Jeg blir arg. Hvem tenker de skal delta? Menn? Fikk en brosjyre fra Confex for en stund siden, på et SEKRETÆRKURS. Den var rosa og nusselig fra ende til annen,og hvert 10. minutt var det nettverksbygging. Confex bør stikke ut peilepinnen sin og rette den høyt til værs for å få inn siste nytt!

Anonym sa...

Jeg har sendt linken til min mannlige leder, og regner med han slår til og melder seg på begge kursene. Vi er nemlig bare damer på avdeligen, med unntak av ham.

Katrine sa...

Jeg er så GLAD for at sånne som du tar deg tid til å sette ord på alle de uartikulerte reaksjonene som bobler inni meg. Takk!

Helene sa...

Herlig! Jeg så kurset igår og holdt på å dette av stolen. Jeg har rapportert Confex til Likestiilings- og Diskrimineringsombudet.
Også lo jeg høyt flere ganger av blogginnlegget ditt. Kanskje litt upassende her jeg sitter i landskap på jobb, men helt uungåelig. :)

Hanne sa...

Janne:
Ja, noen burde jo faktisk ringe dem og stille nettopp det spørsmålet.
Takk for at du vil markedsføre kurset mitt. Jeg tror det er effektivt.

Anne-Kristine:
Ja, det kunne jo vært nyttig. I motsetning til dette (potensielt skadelige) tullballet.

Fran:
Rosa sekretærkurs? Virkelig? Kjære all verden, da. Dette er verre enn jeg trodde.

Anonym:
Så bra, tipper du gleder deg til å få en ny og forbedret sjef som endelig kan kommunisere med dere damene.

Hanne sa...

Katrine:
Selv takk! Innlegget skrev seg så å si selv.

Helene:
Veldig bra! Lurer på om de kommer til å ta tak i det?

Liv-Inger sa...

Fantastisk innlegg! Elsker at du setter det sånn på spissen. For man må fjase litt. Hva annet skal man gjøre? Dette er fullstendig latterlig!

Skal for øvrig anbefale kålkurset ditt til opptil flere. Mange som kunne hatt godt av det, tror jeg. Av begge kjønn! ;-)

Anonym sa...

Jeg håper de får et lass med påmeldte ledere - kvinnelige ledere. Tenk så moro! En sal full av kvinnelige ledere som stiller alle de spørsmåla du har stilt her og flere til. Tenk om jeg kunne vært der!

Noen må gå på det kurset og så rapportere om det til oss andre. Melder du deg, Hanne? Vi kan jo ta en kronerulling på kursavgiften.

Merel sa...

Den kronerullinga vil jeg være med på!

Hanne sa...

Liv-Inger:
Ja, når man får det servert på sølvfat som her, skal det godt gjøres å unngå flåseriet. Jeg er for øvrig glad for at det kommende kurset mitt ser ut til å bli en suksess.

Livet leker:
Ja, det kunne vært veldig fiffig, men det blir nok ikke jeg som kommer til å ofre meg. Jeg har lav (nesten fullstendig nedslitt) terskel for seminarsvada, og frykter at en sånn opplevelse vil tippe meg over kanten.

Merel:
Det jeg sa til Livet leker. Vi må nok sende noen andre. ;)

BusinessMann sa...

Helt utrolig at en slik agenda finnes i 2012 fra et såkalt seriøst konferanseselskap!!

NB: Fantastisk tittel på denne artikkelen :-))))

GM sa...

BRAVO! Flott skrive. Eg trudde knapt det eg las.

Hanne sa...

BusinessMann:
Ja, det er ganske påfallende. Men nå har jeg sett han derre John Gray-fyren på Skavlan i kveld, og skjønner bedre hvor de har fått de fullstendig tullete ideene sine fra. Det var langt fra betryggende.

GM:
Takker. :)

Anonym sa...

BusinessMann:

Denne diskusjonen fortsetter
http://www.ukeavisenledelse.no/nyheter/ledelse/konferanse-om-a-lede-kvinner-provoserer/

Hanne sa...

BusinessMan:
Se der, ja! Og du verden, for noen interessante uttalelser fra confex-folket og deres allierte. Det er selvsagt mulig at psykolog Fagerhaug er feilsitert (eller tabloidformulert til det parodiske) i saken, og jeg håper forsåvidt det. For han er vitterlig sitert på følgende:
"– Hvis kritikerne ikke respekterer at det er forskjell på kjønnene, har likestillingen gått for langt. En konferanse som dette handler ikke om å være nedsettende overfor kvinner. Det handler om å ha respekt for forskjellen mellom kvinner og menn."
...og jeg blir litt svimmel over at en presumtivt velutdannet fyr som tjener penger på å holde sånne kurs under psykolog-tittel kan uttale seg så unyansert (jepp, Fagerhaug, right back at ya med unyansert) og ikke minst dra det utrolig kleine "da har likestillingen gått for langt"-kortet. Ærlig talt, Jan Petter. Hvem av oss har egentlig minst respekt for forskjeller?