fredag 10. februar 2012

Fredagsdiktet: Blikket

"Øystein mener at personligheten påvirker atferden mye mer enn diagnosen paranoid schizofreni. I mitt hode skiller jeg lite mellom psykisk syke og friske. Skal jeg først kategorisere, er det nyttigere å skille mellom bevisste og ubevisste mennesker. "
Dette er et sitat fra bloggposten Hjernen bak diagnosen, som jeg (og veldig mange andre) har delt på Facebook sist uke. Hvis du ikke har lest den ennå, anbefaler jeg deg å gjøre det. Den er klok og fin, i likhet med de fleste andre innlegg på den samme bloggen. Jeg blir nok litt ekstra rørt fordi en jeg var veldig glad i (og levde sammen med en gang i forrige århundre) hadde nettopp denne diagnosen. Han var en genial, rar og fin mann som sloss mot så vanskelige ting.

Og i tillegg nevner hun altså Øystein Wingaard Wolf, som jeg er superfangirl av. Han har vært i fredagsdiktet før, og jeg anbefaler bøkene hans på det sterkeste. Her kan du for øvrig lese litt mer om ham, og høre ham i konsert (sjekk spesielt Alene er du ingenting, helt nederst).


Blikket
Jeg prøvde om blikket ditt
kan hjelpe mot depresjoner,
syvsoverøyne med røykfargete iriser
som leter etter en stigende due
med en hjertelig beskjed i nebbet

Første gang jeg holdt deg
ble jeg truffet av to sabler
som stakk meg i mellomgulvet,
og jeg ble forhørt om fluktveier
i familiens skrekkabinett

Nå lyser du opp en by alene,
roper gjennom neonlysene
når jeg drømmer om kjærlighet
og har hundre kroner i lommen,
syngende som oktoberregn

(Øystein Wingaard Wolf)

Ingen kommentarer: