tirsdag 7. februar 2012

Pausefisk-hermegås

Jeg fant denne lista hos Ida og har uten skrupler rappet den (for Ida har tatt den fra Hjartesmil, som oversatte den til norsk fra Sandra, so there). Ida har helt rett i at å svare på sånne lister er sååå 2007, men det er vel fint med litt retro av og til? Dessuten er jeg litt slapp og kvalm og halvklein og tilbringer den ukentlige studiedagen min i skikkelig langsom film. Da kan jeg vel tillate meg å være litt ekstra selvsentrert og skoledagbokaktig? 

1. kor gamal er du om fem år?
 44 år. Hjelpes!
2. kven var du minst to timar rundt i dag? 
Ingen foreløpig. Jeg er hjemme alene. Men snart kommer Storebror (11) hjem, hurra!
3. kor lang er du? 
178 cm.
4. kva var den forrige filmen du såg?
 Lørdag var hele familien på kino og så Katten med støvler (3D). Stas for ungene, ikke så verst for oss voksne heller.
5. kven ringte du sist?
  Mannen, for å snakke om hva han skulle handle.
6. kven ringte deg sist?
 Supersvigerinna, for å snakke om bryllupsplanlegging og arveklær.
7. kva stod på den forrige sms’en du fekk?
 "Diploma minner om time onsdag 10.08.11."
8. føretrekk du å ringa eller senda sms?
 Sende sms, uten tvil.
9. er dine foreldre gifte eller skilte?
 De hadde 46 års bryllupsdag sist søndag.
10. når såg du mamman din sist? I jula. Hun og pappa tilbringer resten av vinteren i Spania.
11. kva farge har du på augene?
 Grønne med brune spetter.
12. når våkna du i dag?
 Først klokka fem, så klokka sju, deretter klokka ni.
13. kva er din favorittjulesang?
 Folkefrelsar, til oss kom, Solbarn, jordbarn, Mitt hjerte alltid vanker, 12 days of Christmas – og veldig, veldig mange flere. Jeg er julesangentusiast og har fem forskjellige julespillelister på Spotify (høytid, barn, stemning, retro og alternativ)
14. kva er din favorittplass?
 Sittende på et sommervarmt svaberg med tærne i vannet. Fortinnsvis på hytta. 
15. kva plass likar du minst?
 Nattbussen til Volda kommer høyt opp på lista.
16. kvar trur du at du er om ti år? 
Da er jeg garantert ei kulturkjerring. Og stolt av det.
17. kva skremte deg mest om natta som liten?
Alt skremte meg om natta som liten, jeg var et usedvanlig engstelig barn.
18. kva fekk deg til å le hardt seinast?
 Jeg fikk ei god, gammeldags fjortislatterkrampe på Meny forleden dag, da Mannen sa at han skulle ha hjemmekontor dagen etter, og jeg svarte "Hvor skal du gjemme deg, da?". En utgått vits som plutselig ble så hysterisk, utstyrtelig morsom. Jeg lo og lo så tårene rant og folk gikk i store buer utenom meg.
19. kor stor er senga di?
 Vanlig dobbeltseng.
 20. har du stasjonær eller bærbar datamaskin?
 Jeg har en hvit MacBook (og en gammel, stasjonær Mac, men den bruker jeg aldri lenger).
21. søv du med eller utan klede?
 Uten.
22. kor mange puter søv du med i senga?
 Minst to. Jeg har bare én under hodet, men liker å ha flere rundt.
23. kor mange land har du budd i?
 To (Norge og Frankrike)
24. kvar har du budd?
 I kronologisk rekkefølge: Oslo (Aline Spedbarnshjem), Våle i Vestfold, Våler i Østfold, Aix-en-Pce, Bergen (6 forskjellige steder), Volda, Oslo (3 forskjellige steder), Skjetten.
25. likar du sko, sokkar eller berrføtt?
 I sommerhalvåret kan det gå uker mellom hver gang jeg har på meg sko eller sokker. I vinterhalvåret er det lag på lag.
26. er du sosial?
 Ja, som oftest. Men noen ganger må jeg være helt alene.
27. kva er din favorittis?
 Hjemmelagd whisky-is med stroopsirup. Og cookies'n cream fra Haagen-Dazs.
28. kva er din favorittdessert?
 Det kommer an på hva jeg har spist til middag.
29. likar du kinamat?
 Åja. Særlige sånne ordentlige, små vårruller. Og ting med and.
30. likar du kaffe?
 Jeg fungerer ikke uten. Kaffe er the wind beneath my wings.
31. kva drikk du til frukost?
 Alltid vann. Noen ganger juice.
32. søv du på nokon spesiell måte?
 Rett ut som den korsfestede Jesus, eller på siden med hånda under haka.
33. kan du spela poker?
 Jeg har kunnet det, men det er mange år siden. Er ikke interessert.
34. likar du å kosa?
 Det kommer vel an på hva slags kos det er snakk om. Og med hvem, ikke minst.
35. er du eit avhengighetsmenneske?
 Ja.
36. kjenner du nokon med samme bursdag som deg? 
Ja.
37. vil du ha born?
 Ja, jeg vil absolutt gjerne beholde de to jeg har.
38. kan du nokon andre språk enn norsk? 
Engelsk, fransk og litt (tulle)tysk.
39. har du nokon gong vore i ein ambulanse?
 Ja, jeg ble ambulansefrakta fra Alta til Hammerfest.
40. føretrekk du havet eller eit basseng? 
Havet. Jeg måler kvaliteten på sommeren etter hvor mye badetid jeg har fått i havet.
41. kva brukar du helst pengar på? 
God mat, god drikke, godt lesestoff.
42. eig du dyre smykker? 
Ikke spesielt.
43. kva er ditt favorittprogram på tv? 
Jeg ser nesten aldri på såkalt flow-TV, men mye på DVD og nett. Elsker Dr.Who, Torchwood, Community, The Walking Dead, American Horror Story, The Office og Parenthood.
44. kan du rulla med tunga? 
Jeg kan lage et sånt rør, ja. Men ikke en s.
45. kven er den morsommaste personen du kjenner?
 Jeg kjenner så mange morsomme personer at det er litt vanskelig å velge.
46. søv du med kosedyr?
 Nei. Eller, jo forresten: Når Lillesøster (6) insisterer på å sove i armkroken med kosedyr i sin armkrok.
47. kva har du som ringelyd?
 Dr.Who-themesong.
48. har du klesplagg frå du var liten?
 Nei, men jeg har en skinnpose fra jeg var baby. Den har begge ungene brukt.
49. kva har du nærast deg no som er raudt?
 Passene våre som ligger på bordet (måtte sjekke om de trenger å fornyes)
50. flørtar du mykje?
 Ustanselig. Det er stor forskjell på å flørte og å sjekke opp.
51. kan du bytta olje på bilen?
 Det kan jeg sikkert, hvis jeg må.
52. har du fått ei fartsbot nokon gong?
 Nope. Har bare to parkeringsbøter på synderegisteret.
53. kva var den forrige boka du leste? 
"Bake kake søte" av Jan Mehlum.
54. leser du avisa? 
Jeg har slått opp med de fleste papiraviser. Men jeg leser mye på nett.
55. abonnerer du på noko magasin? 
Psykisk helse, Utdanning, Illustrert Vitenskap Historie.
56. dansar du i bilen? 
Nei, men jeg hører på veldig, veldig høy musikk og synger. Og kanskje jeg trommer litt i rattet.
57. kva for radiostasjon høyrte du på seinast? 
P2. Den eneste radiokanalen som ikke gir meg lyst til å skrike høyt eller denge noen.
58. kva var det siste du skreiv ned på eit papir?

* hippocampus
* plastisitet i hjernen: "rewiring" etter skade
(stikkord i forbindelse med undervisning)
59. når var du i kyrkja sist?
 På søndag. Jeg var tekstleser. Det var såmannsdag, og vi fikk med oss ei lita potte med et solsikkefrø hjem. Lillesøster (6) vokter det som ei hønemor.
60. er du lykkelig? 
Ja.

3 kommentarer:

engsmella sa...

Så imponerende at du har bodd i Våle, Våler og Volda!

Bill.mrk. Begeistra av bokstavrim.

engsmella sa...

Eller er begeistra /over/
det eneste preposisjons-alternativet?

(Jeg liker dårlig å oppdage at jeg tuller med preposisjonene...)

Hanne sa...

engsmella:
Ja, er ikke bokstravrim tullete begeistrende?

Men når det gjelder preposisjonene: Ehm. Jeg sier nok over, som regel. Men av og til sier jeg nok av. Dette var sannsynligvis ikke til nytte i det hele tatt. Må sjekke nærmere. :)