tirsdag 28. oktober 2008

Wot er hot i høst



Forrige dagen kom naboene våre på døra med favnen full av injera og wot og annet snadder.
"What??" tenker du kanskje.

La meg forklare: Dette er tradisjonell mat fra Etiopia og Eritrea. Wot betyr simpelthen stuing/gryterett, mens injera er et pannekakelignende surdeigsbrød som utgjør hjørnesteinen i det etiopiske kjøkken. Det er laget av en kornsort som heter teff. Teff er først nylig å få kjøpt her til lands, markedsført som helsekost til den nette sum av 55 kr/kg.

Lillesøster ble glad som ei lerke. Hennes første tid med fast føde inneholdt store mengder av denne maten, og det husker en liten gane. Selv har jeg en utmerket livskvalitet uten injera, men de forskjellige typene wot og sauser som finnes i det etiopiske kjøkkenet er skikkelig, skikkelig snaddermat.
Så jeg har prøvd å gjenskape noen oppskrifter (med god hjelp fra folk som kan mer om dette enn jeg), og har kommet frem til et par brukbare resultater.
I dag skal jeg dele med dere en oppskrift på doro wot. Ordrett oversatt betyr det rett og slett kyllinggryte.

Ifølge ekspertise jeg har konferert med, heter min variant alicha doro wott. Den er ikke helt autentisk, f.eks. mangler det spesielle, harsknede smøret som brukes mye i etiopisk kjøkken.
Men oppskriften er vennlig mot norske ganer (uten å være tannløs) og gir en finfin smak av Etiopia.

DORO WOT

Du trenger:
4-5 kyllingfileter
3-5 løk, hakket i store biter

2 ts salt
saften av en sitron

4 ss smør
1 ss knust ingefær
4 fedd hvitløk, finhakket eller knust
1/2 ts fennikel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts muskat
1 ss sukker
1/2 ts berbere - veldig ca, må smakes til (mer om berbere lenger ned)
2-3 ss tomatpuré eller tomatjuice
1 dl hønsebuljong
1 dl rødvin

4-5 hardkokte egg

Slik gjør du det:

Skjær kyllingfiletene i store biter. Legg dem i en bolle sammen med sitronsaften og halvparten av saltet. La marinere i 30 minutter (eller lenger).

Stek løken på medium varme i et par minutter i en stor gryte, uten fett eller olje. Rør konstant så den ikke blir brunet. Den skal bare bli myk og blank.

Tilsett smøret sammen med hvitløk, ingefær, fenikkel, kardemomme, resten av saltet, sukker, berbere og tomatpuré. Rør.
Tilsett hønsebuljong og vin. Gi et oppkok og la det putre et par minutter mens du rører. .

Tilsett kyllingbitene, vær sikker på at sausen dekker dem. La det hele småkoke i 30-40 minutter – eller til kyllingen er ferdig. Smak til med mer berbere mot slutten av koketiden.

På dette tidspunktet pleier etioperne å tilsette hele, hardkokte egg i gryta. Jeg synes det er litt ekkelt og dropper det gjerne, men hvis du føler deg gæern, så kjør på.

Server.
Den tradisjonelle måten er å servere doro wot sammen med injera, men for oss som ikke er fullt så etiopiske, fungerer det utmerket med ris og/eller nanbrød ved siden av.

BERBERE



I wot-oppskriften er berbere en ingrediens. Og ikke en hvilken som helst ingrediens, heller: Dette er selveste Krydderet i etiopisk kjøkken, og forekommer i utrolig mange av rettene. Det har en nydelig, særegen lukt og smak.
Vi kjøpte med oss uanstendig mye berbere fra Etiopia, og ettersom det er sterkt, har vi sannsynligvis nok av det til Lillesøster når konfirmasjonsalder, sånn omtrent.
Det er slett ikke umulig at man får tak i det i såkalte innvandrerbutikker. Du kan også prøve å lage det selv, eller du kan bestille det her.
Jeg er heller ikke fremmed for å sende noen gram til trengende sjeler, gi evt et lite vink.

For å gi det hele et snev av autentisitet slenger jeg på et bilde av hvordan det ser ut når man spiser injera & wot på restaurant i Etiopia.


Ha en gla'-etnisk høst!

37 kommentarer:

Toril sa...

Mmmmmmm! Også kronet med et bilde med Axum- jeg vil også ha! Vi kan faktisk, hvis vi er heldige og før evt etiopere eller etniske norske, etniske her i betydningen "noen som liker etnisk stil", kjøpe pakker me fem injerra til 25 kroner i en innvandrerbutikk i begynnelsen av Lars Hillesgt (nå kommer vel ALLE til å løpe der før meg når jeg finner ut jeg skal lage etiopisk mat!)og da har jeg prøvd meg på Kerstins kjøttsaus fra den svenske kokeboken. Knallgodt! Men eldstemann driver og forspiser seg...

Lærte forresten noe hin dagen: Vi har kjøpt det kjempesterke røde krydderet Mitha i stedet for det litt gulere og betydelig svakere berbere (Kerstins saus skal det være 4 ss berbere i, med vårt krydder er det nok med en ts...). Kan det samme ha skjedd med dere?!

Klem, Toril

Hanne sa...

Toril: Takk for veldig godt forbrukertips mht injerra-sted i Bergen!
Og vedr bervere/mitha: Jaggu er det mulig at vi røyk på mitha i stedet for berbere, ja. For det er ganske sterkt, altså. Hm.

Men oppskrift på den kjøttsausen...er det noe noen kan dele med noen, tro?
Søtesnille osv?

Annapanna sa...

Ååååå Doro wot er jo så godt!
Må ta meg en tur på mama-afrika snart :-) Eller rett og slett lage det selv!
Har jo Ethiopisk kokebok ;-)

Hanne sa...

Anna: Når vi snakker om mat, virker de ostekjeksene på bloggen din skikkelig nammenam. De skal jeg prøve. :o)

Toril sa...

Selvfølgelig kan jeg dele! Oppskiften er hentet fra den ypperlige svenske kokeboken "laga kryddigt", av Gennet Awalom.

Kerstins pepparsås (5-6 porsjoner- men i vår familie er det skrapet når vi er fire...)

500g nötfärs (som jeg har tolket til kjøttdeig, det blir i hvertfall godt med det!)
300 g rødløk
100g smør/margarin
(3 hakkede hvitløksfedd)
3 ss berbere (eller ca 1 ts mitha!)
5 ss tomatpure
6 dl vann
1/2 ts malt ingefær
1- 1 1/2 ts salt

Bryn farsen i en stekepanne, bruk gaffel slik at det blir en grynete konsistens.
Skrell og finhakk løken. Fres den sakte i litt matfett på svak varme i en gryte. Den skal bli blank og myk. Hell i vann ved behov.
Tillsett tomatpure. Rør ut berbere i litt vann og bland i gryten. Fortsett å koke under omrøring i 30 minutter.
Tilsett ingefær og hvitløk. Bland kjøtt og salt i gryten og ta i resten av smøret. La det putre på svak varme i ca 40 minutter.
Spe med resten av vannet. Sausen er klar når skummet drar seg mot midten.
Håper det smaker!
Toril

Hanne sa...

Takk, Toril! Åh, nå ble jeg sulten.
Men jeg lurer litt på om ikke nötfärs er karbonadedeig? Det spiller uansett ikke veldig stor rolle.

Anonym sa...

Woho!

Vet du? Jeg spiste dette her på etiopisk restaurant i Bergen og har lett etter en oppskrift som en gal hund siden da! Det er så nomnomnom! Hvis du kan avse litt av bebere-krydderet, så kan du sende det til:

Ida Jackson
Ullevålsveien 109 b
0359 Oslo

Søte snille? Så blir det jeg-lager-etiopisk-mat-ala-Hanne-bloggpost ^_^

Hanne sa...

Klart du skal få mystisk pulver i postkassa di, virrvarr! :o)

Berbere er godt til veldig, veldig mye.

Toril sa...

Karbonadedeig, sier du? Da er det vertfall bra jeg har kjøpt ordentlig kjøttdeig fra kjøttdisken på Lerøy!

:-) Toril

Delirium~ sa...

Å, jeg er nesten tom for berbere! Nå skal jeg forsøke å bestille via Etiopiaklubben som du lenket til.

Jeg ble kjent med noen fra Eritrea da jeg var i tenårene og har spist min skjerv av den type mat. Og elsker det. Har bare laget injera en gang selv, men det går ypperlig med vanlig hvetemel også.

Delirium~ sa...

Og nå spammer jeg kommentarfeltet ditt litt: Jeg synes egg i wot'en er helt nydelig og en vesentlig del av retten. I tillegg er wot godt med helt vanlig grovbrød til og sånn spiste jeg det i åresvis til jeg opparbeidet meg smaken for injera.

Hanne sa...

Jeg er bare glad for litt konstruktiv spam, delirium. Og jeg ser veldig tydelig at egg er en vesentlig del, men personlig har jeg et litt sånn ambivalent forhold til egg. Jeg liker det, men plutselig synes jeg det er skikkelig ekkelt. Aner ikke hvorfor. Men derfor tar jeg ikke alltid så store sjanser på eggfronten.

Anonym sa...

Nam! Nå fikk jeg vann i munnen. Jeg har ikke smakt, men har smakt eritreisk (?) mat... ligner det, tro? Det var i hvert fall innmari godt og det inneholdt også sånt surt brød.

Skulle vært take-away med slik mat i Oslo, da hadde jeg ringt dem ofte. ;)

Hanne sa...

lothiane: Naboene våre som kom med mat til oss er fra Eritrea, og jeg syntes det var klin likt. Jeg har inntrykk av at det er litt sånn som med indisk/pakistansk mat, at det finnes lokale variasjoner, men at det ikke er noe kulinarisk skille akkurat på landegrensa.

Anonym sa...

Ja, nettopp. Vel, da synes jeg maten er veldig god! Ettersom jeg kokkelerer særdeles lite utover standardmiddagene her, får jeg heller vente på at de starter take-away (og hjemkjøring). :)

Hanne sa...

Hmmm...aner jeg en forretningside her?

Susi sa...

Fin post og mange interessante kommentarer!
Jeg ville gjerne hatt oppskrift på injera. Noen som kan hjelpe?

Hanne sa...

Hyggelig at du likte den, Susanne. Mht injerra har jeg aldri prøvd det selv, men jeg har fåtttips om denne oppskriften:
http://www.ethiopianrestaurant.com/injera.html

Susi sa...

Tusen takk Hanne! Gleder meg til Etiopisk mat. Jeg elsker å spise med fingrene :)

Karen sa...

Har endelig somlet meg til å prøve oppskriften, og den var veldig god (og falt is smak hos de lille også, noe etiopisk mat ikke bestandig har gjort her i familien...:-) Takk for at du delte den med oss!

Hanne sa...

Karen: Så fint at det falt i smak, det var hyggelig å høre!

Lars Martin sa...

Det her så kjempespennende ut. Må se om det er mulig å oppdrive berbere i Oslo en eller annen plass. Tusen takk for oppskriften! :)

Etiopia + India = sant:-) sa...

Nam nå ble jeg sulten! Var det ikke vi som skulle på kurs hos LB Toril? Tror vi må minne henne på dette...

Hanne sa...

Lars Martin: Vel bekomme! Og får du ikke tak i berbere kan jeg godt sende deg litt (jeg har som sagt utrolig mye av det). Send meg i så fall adr din på hannejahrenÆTTgmail.com

E+I=sant: Jeg ble sulten selv, jeg, så i kveld blir det etiopisk-inspirert kjøttstuing her i gården. :)

Anonym sa...

ååå deilig!! jeg bodde i eritrea når jeg var yngre og elsker maten!! derimot bor jeg i årjäng så jeg får ikke tak i noe sånt...
tenkte jeg skulle pröve å lage så mye som mulig sånt selv.. men har du kanskje noen skjeer berbere krydder til meg og?? hadde värt kjempe!

cathrine olsson
bålerud björkbacken
67295 årjäng
sverige



veldig bra blogg... jeg skal hilse på oftere:)

/cathrine

Hanne sa...

Cathrine: Klart du skal få berbere! Håper bare ikke vi får trøbbel av å sende mystisk pulver over grensen. ;)

cathrine sa...

hehe..ja det var det da,,, det merker vi.. og pröver tollerne å lute kan har de seg selv å skylde.. tror ikke det er godt å få i nesa..

Hanne sa...

Krydder i konvolutt er sendt avgårde, Cathrine - så er det bare å krysse fingrene for rask levering.

Unknown sa...

mange gode forslag og idéer å hente her. For ett år siden var jeg så heldig at jeg fikk kjøpe 1 kg Berbere fra Eritrea og lærte da å lage Berbere-gryte av en mann ifra Eritrea. Problemet er...jeg er tom for krydder og innkjøpt fra nettet var ikke så bra. Noen som vet hvor i Bergen jeg kan få kjøpt ordentlig Berbere? Slenger med en annen variant på oppskriften.

500 g karbonadedeig
2 store gule løk
1 boks hermetiske tomater
2*2 cm fersk ingefær
1 fedd hvitløk
2-4 ts Berbere
2 ss Ghee
5 dl vann
1 kg Amadine-poteter

Finhakk løk og stek på svak varme, uten fett eller vann, til løk er oppblåst og matt (tørrstekt løk virker som bindemiddel istedet for mel/maizenna), ca ti minutter.

Tilsett finhakket ingefær og hvitløk og stek kort tid da svidd hvitløk blir dårlig smak på.

Tilsett Ghee og berbere, rør godt. Hell så løk, ghee, Berbere, hvitløk og ingefær oppi gryte som allerede er klargjort og innholder;

5 dl vann tilsettes tomater og oppkuttede poteter og derettes kokes opp.

Stek og hakk karbonadedeig, hell i gryten som er ferdig når potetene er møre.

Jeg tilsetter ekstra berberekrydder kjøpt ifra internett da litt ekstra kumin og kanskje litt karri gir ekstra god smak. Denne gryten er billig, rask og hittil den gryten absolutt alle elsker.

Har noen oppskrift på salaten som pleier å følge med? Den er svært sterk, inneholder chili, sitron, hvitløk etc etc. Den var nesten bedre enn gryten:-)!

Unknown sa...

mange gode forslag og idéer å hente her. For ett år siden var jeg så heldig at jeg fikk kjøpe 1 kg Berbere fra Eritrea og lærte da å lage Berbere-gryte av en mann ifra Eritrea. Problemet er...jeg er tom for krydder og innkjøpt fra nettet var ikke så bra. Noen som vet hvor i Bergen jeg kan få kjøpt ordentlig Berbere? Slenger med en annen variant på oppskriften.

500 g karbonadedeig
2 store gule løk
1 boks hermetiske tomater
2*2 cm fersk ingefær
1 fedd hvitløk
2-4 ts Berbere
2 ss Ghee
5 dl vann
1 kg Amadine-poteter

Finhakk løk og stek på svak varme, uten fett eller vann, til løk er oppblåst og matt (tørrstekt løk virker som bindemiddel istedet for mel/maizenna), ca ti minutter.

Tilsett finhakket ingefær og hvitløk og stek kort tid da svidd hvitløk blir dårlig smak på.

Tilsett Ghee og berbere, rør godt. Hell så løk, ghee, Berbere, hvitløk og ingefær oppi gryte som allerede er klargjort og innholder;

5 dl vann tilsettes tomater og oppkuttede poteter og derettes kokes opp.

Stek og hakk karbonadedeig, hell i gryten som er ferdig når potetene er møre.

Jeg tilsetter ekstra berberekrydder kjøpt ifra internett da litt ekstra kumin og kanskje litt karri gir ekstra god smak. Denne gryten er billig, rask og hittil den gryten absolutt alle elsker.

Har noen oppskrift på salaten som pleier å følge med? Den er svært sterk, inneholder chili, sitron, hvitløk etc etc. Den var nesten bedre enn gryten:-)!

mesfin sa...

Jeg glede meg å lese all er glad å spise Dro Wat. Jeg er oppringlig fra Eritrea drive African butikk i Oslo. Butikken heter AFRICAN MARKET ligger Møllerga 44 Oslo. har Etiopisk og Eritreisk mat krydder i butikken hjertelig velkommen. Jeg har også mulighet send på Post kryder. Ringe meg eller send meg melding 40240570.
(Mesfin)
African market
Møllergata 44. Oslo.

Hanne sa...

Mesfin:
Åh, så fint! Jeg håper det er mange som ser denne meldingen, for det er godt å vite hvor man kan få kjøpt etiopisk og eritreiske krydder og annen mat. Takk for kommentar!

Janicke:
Takk for oppskrift, den skal prøves. Og nå har vi et sted å bestille berbere fra!

Anonym sa...

Hei! Kjempefin oppskrift, og et veldig rikt innhold av informasjon om etiopia!

Send oss en epost på oppskrift@etiopia.no om du har lyst å dele oppskriftene dine med oss.

Sif sa...

Åh, nå har jeg ventet i så mange år før jeg endelig fikk tatt meg sammen og prøvd denne oppskriften, også er det jammen noe av det beste jeg har smake NOEN gang! Takk! :)

Hanne sa...

Oi, så bra! Nå ble jeg glad. :)

Anonym sa...

I berbere oppskriften ser det ut som det blir mer en "pasta" enn tørt krydder som på bildet av krydderet. Blir det samme smak fordet?

Hanne sa...

Jeg har ikke prøvd den berbereoppskriften selv, men jeg har fått den anbefalt av folk som kan sånt, så derfor antar jeg at det ikke spiller noen stor rolle. Men er du sikker på at det blir en slags paste av det?

Uansett: skulle du, anonym, ønske deg noe berbere tilsendt, er det bare å sende en epost med navn og adresse til hannejahren ÆTT gmail.com, så kan jeg alltids sende deg noen gram i posten. ;)