lørdag 7. februar 2009

Auberginer og bobleplast


Det snør og snør og snør og snør (tiddelibom).

Men vi kan lage moro innendørs, vi! Noen ganger kan det gjøres både billig og enkelt:
Man tager simpelthen et stort stykke bobleplast (som man tilfeldigvis har fått i en postforsendelse tidligere samme dag) og legger det på stuegulvet.
Så lar man barna klatre på sofaen og hoppe ned på plasten derfra.
Det resulterer i noen praktfullt morsomme og høylytte smellelyder. Hours of fun, folkens!

Ungene er i aktivitet, trener motorikk og lærer seg å vente på tur. Mor kan lese lørdagsavis. Jeg har alltid hevdet at foreldreutbyttet blir optimalt når man klarer å kombinere latskap og pedagogikk på sånne fiffige måter.


Og når en sliten Lillesøster er i seng, får de voksne lørdagsgodtet sitt. I kveld hadde Mannen lagd entrecôte med pastinakk og auberginerullader.

Etter en moussakakveld med gode venner for et par uker siden, havnet vi på auberginekjøret.
Det har blitt en del variasjoner over den litt vrange grønnsaken i det siste. For auberginen er litt vrien og sær, men når den behandles riktig, er den så god! Her er aubergineskiver stekt i grillpanne, påført en blanding av fetaost, mynte, chili og sitron og rullet sammen. Enkelt og nammenam.
Egentlig skulle det vært pinjekjerner til rulladene, men det glemte Mannen, og det gjorde ikke så mye. Det var så mange gode smaker uansett.

Og ute snør det fremdeles. Jeg tar meg et glass rødvin.

8 kommentarer:

rikke sa...

Hm. Jeg har hatt omtrent samme type lørdag. Bare uten bobleplasten, den gode maten og rødvinen... Så da er det vel egentlig bare snøen igjen, men den er det til gjengjeld en del av.

Æsj. På tide med et Skjettenbesøk snart igjen, altså, enten det blir neste helg eller ikke. :)

Torill-e sa...

God ide med bobleplasten.
Den må vi prøve :))
Det er så hyggelig å lese på siden din, Hanne.
Auberginematen så også veldig god ut - nam nam

Ha en fin morsdag!

Hilsen
Torill (Xiaotao)

Hanne sa...

Rikke: Snø - og lørdagsaviser, da, regner jeg med. Og det er jo ikke så galt. Og neste gang du kommer, kan vi smelle bobleplast og spise god mat, ok? :o)

Torill: Ja, jeg anbefaler bobleplasten, det er overraskende gøy. Tusen takk for hyggelige ord. :o)

Toril sa...

Høres ut som en god Lørdag! Jeg sliter litt med tanke på å ikke få smelle boblene selv, men...

Nå er det forresten kommet snø her også, og vi syns jo det er ganske gøy! Lillesøster prøvde ski for første gang og mestrer det ganske bra, og mor og sønn har vært på skikkelig lang skitur, og mor følte hun mestret det tålelig bra:-)

Toril

rikke sa...

Lørdagsaviser, nei. Kan ikke gå på butikken med så mye snø ute, er da ikke friluftsmenneske heller...

Hvis dere står for maten kan jeg ta med bobleplast - mener å ha sett en kjemperull på jobben :)

rikke sa...

Sannelig har du ikke fått en pris, søta! http://hvorforikkesblog.blogspot.com/2009/02/i-disse-prisutdelingstider.html

Hanne sa...

Toril: Så fint at også dere snødepriverte bergensere kan få litt skistemning og moro. Selv er jeg ingen racer på bortoverski, og ettersom jeg er voksen og kan velge selv, velger jeg det glatt bort. Men nå begynner Lillesøster å mase, så jeg må vel til pers. Sukk.

Rikke: Det er en deal, og jeg kommer godt ut, for Mannen lager seffern maten. Så kan vi smelle bobleplast så lenge. Og takk for pris og fiiiine ord. ;o*

Martin sa...

Det var da en sjov ide med bobleplast på gulvet til ungernes leg. Det er jeg sikker på bliver et kæmpe hit hos os i weekenden.