fredag 27. februar 2009

Fredagsdiktet: Enkla ting

Den finlandssvenske forfatteren Solveig von Schoultz (1907-1996) var en god venn av vår Halldis Moren Vesaas. De er født samme året, og døde med bare ett års mellomrom. Diktet "Enkla ting", som er fredagsdiktet i dag, skrev von Schoultz rett etter andre verdenskrig. Det er nok ikke tilfeldig at hun priser de enkle, trygge tingene.

ENKLA TING

Vad enkla ting är underbara.
Min bädd. När mina lemmar går
till lång sval vil och min rygg
sträcks ut och vet: den unnas vara
ännu en natt trött, tung och trygg,
vem är jag at jag detta får.

Vad enkla ting är underbara.
Mitt bröd. På nytt och om igen
sluter jag handen om dig, bröd,
din mørka innerlighet. Spara
ditt leende, trofasta vän,
in i min allra sista nöd.

Vad enkla ting är underbara.
Min eld. Där den slår upp sin ring
av lugna flammor vid mitt läger
så vet jag att ett hem jag äger,
ett hem, närmare mig än fara.
O natt och ro. O enkla ting.

Solveig von Schoultz

Ingen kommentarer: