mandag 30. mars 2009

Menneskeforakt i listeform

Aftenposten melder at NorgesPatriotene (sic!) har samlet nok underskrifter til å stille med liste til Stortingsvalget. Leder Øyvind Heian mener at hijabdebatten har vært til god hjelp. For de godeste NorgesPatriotene har selvsagt islam som sin fiende nummer én, men tar man en titt på "partiets" hjemmeside, ser man raskt at de er rause nok til fordele det stinkende fremmedhatet sitt utover langt flere.

Kudos til den som klarer å være lenge der inne, for det er en smertefull opplevelse.
Og da sikter jeg ikke bare til den ubehjelpelige omgangen med det norske språket (tips til NP: dersom dere er så innmari bekymret for norsk kulturs forfall, kan det være lurt å begynne med å lære seg norsk rettskriving) og de glorete og hatefulle visuelle effektene.
Det er selve innholdet som får en til å tvile på menneskehetens framtid, dog ikke på den måten NP ønsker seg.

Jeg har vært litt usikker på om dette bør bringes videre, for disse gutta trenger strengt tatt ingen PR. På den annen side har de fått lov til boltre seg ganske usjenert på nettet, og det er ikke småtteri som publiseres der. Det er kanskje greit at trollet får komme ut i sola?

Dette er hva de skriver om drapet på Martine Vik Magnussen, under tittelen "Odd Petter Magnussen medansvarlig i Martines død":

NorgesPatriotene har ingen medfølelse eller sympati med Odd Petter Magnussen for tapet av sin datter. Tvert imot, han har selv bidratt til hennes død. Enhver som støtter det gigantiske flerkulturelle eksperimentet som Norge og Europa blir utsatt for, har bare seg selv å takke dersom en selv eller noen i ens nærmeste familie blir utsatt for grov kriminalitet fra ikke-vestlige innvandrere. Gjennom deres aktive eller stilltiende samtykke får de alle som fortjent dersom tragedien innhenter dem.


Kan virkelig 550 personer på lista i Vestfold stille seg bak en sånn hårreisende uttalelse, så blottet for anstendighet og empati?
Jeg blir svimmel.
Og kvalm.
Det er visst all mulig grunn til å bekymre seg for tilstanden her til lands.

Men det er ikke bare politikk og alvor på hjemmesiden. Neida, NorgesPatriotene linker også til en humorside, hendig inndelt etter hvilke grupper du ønsker å hate mest. Der kan "partiets" sympatisører flire godt og slå seg på låret av "vitser" som:

Hvorfor lukter det slik av negere?
Så blinde også kan hate dem.

Dette er bare trist.
Og jeg ber, jeg trygler dere som også får en vond smak i munnen av sånt: Si ifra!
Ta avstand. Latteliggjør dem. Plukk argumentene deres fra hverandre. Enten du gjør det på en blogg, i lunsjpausa på jobben, via Facebook eller i familieselskap.
La dem vise seg fram i all sin menneskeforakt og dumskap.

Men gjør noe, vær så snill.
Ellers kommer de kanskje til en liste nær deg.

"All that is necessary for evil to triumph is for good people to do nothing."

9 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Rasisme er skikkelig kvalmende, noe av det aller mest kvalmende.

Dog er det alltid flott at slikt grums kommer opp til overflaten, slik at man kan konfrontere det.

Det ville slevsagt vært flott om ingen mennesker tenkte på den måten, men sånn er nå ikke verden.

En annen ting er at de vil ta stemmer fra FRP som helt klart fisker i det samme grumsete vannet, og kanskje til og med ta mandater fra dem.

Hanne sa...

Du har selvsagt rett i at det finnes mye grums som blir liggende på bunnen, eller kommer til overflaten i sterkt forkledd form. Sånn sett bør man vel på et skrudd vis være takknemlig for denne gjengen her, som ikke tar seg bryet med den sedvanlige parfymeringen.
Samtidig er det grunn til å bekymre seg for legitimeringen dette kan føre til. Æsj.

Daler sa...

Halla Hanne, legger merke til at du ikke linker til Norgespatriotene, og regner med at det er bevisst. Det er nesten så jeg kvier meg for å gå inn på siden deres - jeg vil nødig bli en del av deres webstatistikk.

Hanne sa...

Ja, det er helt bevisst. Jeg synes det er ekkelt nok å sitere sidene, orker rett og slett ikke å lenke til dem i tillegg. Så der bryter jeg et prinsipp med fullt overlegg.

Trine s sa...

Jeg blir helt lamslått av slikt. Jeg klarer rett og slett ikke engang formulere noe forsvar mot det, for det strider mot en holdning som er så nedfestet i meg at det er vanskelig å beskrive.

Ifølge dem er vel datteren deres også et slikt "eksperiment fra islam" eller hva de kaller det, enda hun jo er oppvokst i Norge!

Fran sa...

Her grøsses det. Jeg skammer meg over Vestfold som har så mange som 550 mennesker som er villig til å skrive under på listen til NP. Det de mener er så stygt at jeg har ikke ord til å beskrive det. De menneskene kan ikke ha det godt.

Amos Keppler sa...

Å linke til dem er å «stemme» på dem og fører tils tørre trafikk på sidene deres. Derfor linker jeg heller aldri til folk og sider jeg misliker sterkt.

Anonym sa...

Det kan hende at en del av de 550 menneskene som skrev under, ikke hadde satt seg inn i hva partiet står for.

Når partier går rundt med sånne underskriftslister, understreker de ofte at man ikke trenger å støtte partiet, bare partiets rett til å stille til valg. Er ikke sikkert de har ropt så høyt om de totalt forkastelige verdiene de står for.

Samtidig burde vel de fleste være klar over at ord som "norgespatriot" er dårlig nytt når det gjelder navn på politiske partier.

Og det er jo igrunn sjokkerende nok at det finnes 10 mennesker som stiller til valg på en sånn liste!

Anonym sa...

Bra du skriver om dette! Folk trenger å vite hva Norgespatriotene står for.. Å lese det som står på nettsidene deres er sårende og kvalmende.
Jeg klinker til en film laget om vigrid og norgespatriotene. (kansje preget av at den er laget av to 18åringer, og ikke helt objektiv, men den sier en del om denne gjengen som nå står til valg...)

http://www.youtube.com/watch?v=cjoRKoQCL_s&feature=channel_page