fredag 14. august 2009

Fredagsdiktet: Karenina

Nå er det sesong for å begynne med faste fredagsdikt igjen. Av og til bruker jeg sangtekster, og denne gangen blir det visst helt riktig å gjøre det, av musikkfestivalrelaterte årsaker.
Hvis ikke denne sangteksten er poesi, så vet ikke jeg.
Les og lytt.



KARENINA

Det är nånting du lämnat kvar
En doft av alkohol och sav
Och nåt du aldrig får tillbaks
För på mitt golv bland skärvor o glas
Finns en bit av ditt hjärta kvar
Och alla tusen mirakel
Som jag lova dej en natt

Karenina
Karenina
Karenina

Jag har bilder av dig kvar
Alla partyn o bakfylledar
Din kropp dina andetag
Och alla tusen mirakel
Som vi lovade varann

Karenina
Karenina
Karenina

Jag förstod aldrig orden som du sa
Aldrig varför vi två var ett par
Så medan jag väntar på ett svar
Ska jag kyssa ditt hjärta i kras
Här på mitt golv bland skärvor o glas
För jag har inga mirakel
Att lova nån i natt

Karenina
Karenina
Karenina

Mitt pussel blev aldrig klart
Jag ser ditt hjärta brinner svagt
Som en cigarett i mitt askfat

- Joakim Thåström (Thåström, 1989) -

Og her kan du høre sangen hvis du føler for det:

5 kommentarer:

hvorfor ikke... sa...

Endelig et fredagsdikt igjen;)
Stemningsfull start på dagen. Ja, hvis ikke det er poesi, så vet ikke jeg heller...
Tusen takk!

Hanne sa...

Så hyggelig at du har ventet på fredagsdiktet. Heretter blir det fast posting igjen. :)

Toril sa...

Jippi! Vi som ikke har milelang ferie har ventet på dette:-) Og hvilken start! Jeg ELSKER Imperiet, men har tydeligvis hørt for lite på Thåstrøm. Takk for nok en øyeåpner.

Kos deg på Øya! Vi vurderer "5071- Alle til Loddefjord" i morgen...

Katrine sa...

Åh, denne hadde jeg fullstendig hangup på i sin tid. Egentlig hele Thåstrøm-plata. Han var tydeligvis inne i en russisk periode, og spesielt Bulkakov-referansene kommer tett. men min aller største favoritt er nok Alla vill till himlen.
Whoah! for en låt!

Hanne sa...

Toril: Thåstrøm har ligget litt under radaren min en stund også, men jeg har fått en kraftig gjenoppliving nå - og er egentlig mer fan enn noensinne. Konserten var knallbra, Øyas beste opplevelse i år.

Katrine: Ja, den er jo så skjønn. "Ska jag kyssa ditt hjärta i kras" og andre fine formuleringer.
Alla vill til himlen står jo uansett som en påle - fremdeles. Whoah!