fredag 9. mai 2008

Fredagsdiktet: Ta vare på vennene

I gamle dager, da jeg var barnløs og bodde i sentrum, var jeg ute med venner hele tiden. Nå skjer sånne ting sjelden. Veldig sjelden, når jeg tenker meg om. Men i dag er det fredag, sola skinner og jeg skal inn til byen for å treffe tre venninner. Vi skal drikke øl på uteservering og se "Verdiløse menn" (Jokke-musikalen) og så skal vi drikke enda mer øl og skravle oss alldeles hese før vi vakler lykkelige hjem, forhåpentligvis skikkelig seint.

Dermed er det vel riktig så passende at ukens fredagsdikt handler om venner. Ha en strålende helg, folkens!

TA VARE

på vennene ta VARE
på vennligheten, vis gjerne
litt selv om du kan, dagen er blå
og dagen er grønn, dagen
er hvit - det er ikke annet
enn livet det her, vi er alle borte - nå
eller om litt, take it easy menneske
but take it, det er ikke
annet enn virkelighet
vet du, snart er 101 inne snart
er 101 ute - jeg sier:
vennlighet varer lenger, ta VARE
på vennligheten, ta VARE
på vennene - HEI HEI! ta nå
vare på hverandre.

Jan Erik Vold

3 kommentarer:

rikke sa...

Hear hear!

Og for en kveld det ble :D

Anonym sa...

Hei

Var en ikke "Verdiløse menn" bra?? Så den for en stund siden, og vi elsket den!!! Merkelig, egentlig, at en så trist historie kan få meg i så godt humør, men det er jo musikken, da... For ikke å snakke om hvor fanastisk kleggen (eller var det Knugern? Han i turkis boblejakke, i hvertfall) spilte. Noen nye favorittsitater etter Smith fikk vi også.

Mine turer på byen er jo også relativt begrensede i antall, og da er det jo ekstra bra at det man faktisk velger å gjøre gir "valuta for pengene"

Sola skinner!!


Elin2

Hanne sa...

Rikke: Det ble en fantastisk fin kveld!

Og elin2: Jo, "verdiløse menn" var knallbra. Det er flott når en oppsetning får deg til å le deg fillete - og så plutselig sette latteren i halsen. Og omvendt, lar deg sitte med gåsehud og bevrende leppe, helt til du plutselig ler så du griner. Og Kleggen (Eidsvold) var praktfull. Det var de forsåvidt alle sammen. Jeg har prøvd å dra noen Herr Smith-sitater her hjemme, jeg også, for mannen.

Nanana nanana nanana na na! :D