tirsdag 18. januar 2011

Tirsdagslyd: En skabbete hund krysser sine spor

Det er skrevet mye om Joachim "Jokke" Nielsen. Noe av det er sågar skrevet av meg, men han har ikke vært med i tirsdagslyden ennå. Det er sannelig på tide. Og i samme slengen lenker jeg til (og anbefaler skamløst) en tidligere bloggpost: Jokke og jeg.
Den forklarer egentlig det meste.
Mitt forhold til Jokke startet for nesten tjue år siden og nådde et høydepunkt på begynnelsen av nittitallet, da jeg var i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueårene.
Jeg hadde Jokke & Valentinernes ”Alt kan repareres” på kassett (en dings vi drev med på den tiden, spør mora di) og hørte på den om og om igjen i nattestillheten på studenthybelen min (vekselsvis med bl.a Kjøtt, Pixies og Sonic Youth), mens jeg skrev dagbok, tente røyk etter røyk og syntes det hele var genialt. Det var ikke klissete romantikk, det var ikke tilgjort.




Jeg håper at du er her
at du ligger der og sover
selv om jeg er full
og aldri holder det jeg lover
24 timer
det va'kke engang gøy
jeg har en liten tjall her
unnskyld at jeg løy

for jeg mente ikke det jeg sa
jeg mente ingenting
for jeg mente ikke det jeg gjorde
jeg mente ingenting
Men ikke grin, ikke grin, vær så snill

Du veit at det er ingenting jeg heller vil
enn å ligge her med deg
i samme seng som deg

6 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Kassett ja, det var tider det. De måtte spoles...utrolig hvor tålmodige vi var.

Toril sa...

Og tenk at vi satt klar med fingrene og tok opp sanger fra Ti i skuddet og sånt!

Sangen fikke meg ellers til å tenke på en episode som skjedde da jeg var 16 og drakk øl det eneste stedet vi fikk kjøpe øl, Møllers kafe tror jeg det het. Det var svarte klær og palestinasjal i min gjeng, og det kom en freakete kledd fyr til oss og lurte på om vi ville ha tjall? Hvorpå litt brisne og veldig uskyldige meg skrek over hele puben: Sjal??? Selger du sjal her???

Selgeren gikk slukøret og satte seg, mens mine rødmende venner forklarte hva tjall var... Hihihi!

Anonym sa...

Jeg tror herved at det er noe litt galt med meg. Jokke kommer for meg alltid til å være sommerferie med pappa og en streng beskjed om å høre skikkelig på teksten for dette var ordentlig musikk og sannhet og ikke kliss og sklisjer.

Desuten var mitt største ønske da jeg fylte 8 år å få egen radio som kunne ta opp. Jeg har mang en opptakskasett som er full av opptak fra Alle tiders blinkskudd.

Noe sier meg at dette er en smule atypisk for min generasjon.

Hanne sa...

Elisabeth:
Ja tenk det, og når det var båndsalat måtte man vikle den opp og evt klippe og lime i båndet. Helt tullete å tenke på.

Toril:
Hahaha, sjal! Kjempemessig. Helt bedårende, var du - det er jeg helt sikker på. :D

Anonym:
Håh, klok pappa. Var ikke mye Jokke i mine foreldres krets, nei.

Merel sa...

Bevissthetsutvidende blogg, dette. For denne delen av norsk musikk-/kulturhistorie er fullstendig ukjent for meg. Nesten så jeg lurer på om det burde være flaut, men jeg lar det stå til.

Anonym sa...

Hanne: JA absolutt klok far, bare så trist at han tilhører den generasjonen hvor man fortsatt måtte ha en del penger for å kunne studere.