fredag 30. oktober 2009

En dag på Hogwarts

I dag har jeg (som tidligere nevnt) vært lærer på Hogwarts!
Vi har hatt temadag på MK-avdelingen hos oss, og det myldret av figurer fra Harry Potters univers i ganger og klasserom.
Harry selv var selvfølgelig der, i flere utgaver, sammen med Hermione og Ron. Men man kunne også treffe på mange andre elever ved den ærverdige trolldomsskolen, sammen med kloke ugler, kjælerotter og annen moro. Og sannelig dukket det ikke opp en og annen grøsseskummel dementor også!

Men hva med de andre elevene, de på ST (allmennfag, som det het før) og MD (musikk, dans, drama)?
De fikk ikke vite noen ting - for de var jo muggles!

Det var godteri og fjas, og en av elevene hadde bakt de grønneste muffinsene jeg noensinne har sett: De så giftige ut, men de smakte godt.
Vi hadde selvsagt vanlig undervisning gjennom dagen, men en temadag setter jaggu en uvurderlig spiss på tilværelsen. Jeg er imponert over hvor mye innsats noen av dem hadde lagt i kostymer og sminke.
Vi snakker farging av hår, sirlig teatersminke og forseggjorte kostymer. Andre hadde med svært få effekter fått til en snedig, subtil HP-effekt.
En interessant tendens er at vg2 og vg3-elevene var de ivrigste til å kle seg ut, mens blant vg1-elevene var det påfallende få som hadde tatt skrittet over i en magisk, tøysete verden. Er det sånn at de yngste (som altså er rundt 16 år gamle) er de som er mest redde for å virke barnslige? Eller er de ikke helt ferdig hjernevasket av den alternative virkeligheten på MK-linja ennå?

Elevene var delt opp etter hus, med flotte våpenskjold på dørene til klasserommene: 1.klassingene hørte til i Ravenclaw og Hufflepuff, 2.klassingene bekjente seg til Gryffindor, mens 3.klassingene var hjemmehørende i the house of Slytherin.
Jeg er kontaktlærer for en av 2.klassene, og da var det veldig naturlig å gestalte Minerva McGonagall, lederen for Gryffindor. Dessuten var det jeg som kom på hele temadag-greia, så jeg kunne egentlig velge rimelig fritt, haha.


I går måtte det lages skilt til alle klasseromsdører med hvert hus' våpenskjold på. Heldigvis har vi flinke elever, som tegner sånt uten problemer. Se, så fint!


De lagde andre skilt også, som dette: Room of requirements-skiltet var til utstyrslageret vårt, hvor vi oppbevarer kameraer og annet utstyr.
Selvfølgelig!


En av elevene utbrøt underveis: "Tenk om vi hadde jobba like effektivt med andre ting!"
Da hadde de fått gjort ekstremt mye, det er helt sant.


I Harry Potter-universet finnes det mange ugler, her representert ved en sjarmerende variant. Akkurat denne ugla bidro dessuten med de irrgrønne muffinsene.


Det var aldri noen tvil: Avdelingslederen måtte være selveste Dumbledore. Ettersom han heter Dagfinn, fikk han tilnavnet Dagfinndore.


AAAHHHH! Dementors!
"Expecto patronum!"



Vi hadde gjester utenfra, også: Rikke var på besøk fra The Department of Magical Communication for å holde foredrag om kommunikasjon og sosiale medier. Ikke la deg lure av det morske blikket, hun holdt et engasjerende og lærerikt foredrag, helt uten å være skummel.

Og ettersom det var planleggingsdag i barnehagen, måtte Lillesøster være med meg på jobben - komplett med kostyme. Hun hadde en strålende dag, skjønt jeg mistenker at hun får et vilt urealistisk bilde av hva videregående skole (eller skole i det hele tatt) egentlig dreier seg om.


P.S. Bildene er tatt med mobiltelefonen min, så vær (som vanlig) overbærende med den tekniske kvaliteten. Geniale bilder er det elevene som tar, ikke jeg.

9 kommentarer:

Kristin Storrusten sa...

FANTASTISK! Jeg skulle gjerne vært med på det der!

Catta sa...

Åååh, det så ille artig ut, da!! Kan jeg kopiere ideen? Jeg tror jeg vil prøve å foreslå det på Lambert vgs neste år =D

Toril sa...

Så gøy!
Og det skader vel ikke at de små kan drømme om hvor fantastisk det blir å gå på skolen?!

Hanne sa...

Kristin: Ja, det var fantastisk moro! :)

Catta: Klart du kan kopiere den, jeg vil faktisk gå så langt som å anbefale det på det groveste. Kjør på!

Toril: Nei, det skader ikke i det hele tatt, men det er mulig at fallhøyden blir litt stor. Lillesøster gleder seg villt til skolestart, så det kan bli to lange år framover.

Karen sa...

Fy søren, jeg gleder meg vanvittig masse til å bli lærer på videregående. Jeg håper du aldri stenger bloggen din!

Hanne sa...

Karen: Åh, så fint at du gleder deg, for det er veldig gøy (selv om vi ikke har sånne temating hele tiden). :)

Trine s sa...

For en fantastisk heldig Lillesøster som får leve i troen på en magisk spennende videregående skole i mange år til :)

Ellers var det utrolig hva de fikk til, elevene altså! Wow, imponerende. Inspirasjon og glede setter absolutt en ekstra fart i arbeidsgleden ja!

Hanne sa...

Trine s: Joda, sånn sett er hun nok heldig, men fallhøyden blir som nevnt ganske stor. :)
Ja, er ikke elevene flinke?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.