lørdag 24. oktober 2009

Fredagsdiktet: Speilet

Jeg kunne publisert fredagsdiktet nuh, og uten videre dikkedarer latt som om jeg hadde postet det innenfor anstendig fredagsfrist uansett. Men da hadde jeg ljugd, så jeg får vel heller unnskylde: Kjære lesere og diktvenner, jeg har sluntret unna mine bloggplikter! Jeg hadde det så travelt i går, ikke et øyeblikks pause. Jeg satt og jobbet på spreng, og da jeg var ferdig med å jobbe, måtte jeg forte meg å dusje og bare løpe til bussen - for jeg skulle ut på by'n med jentegjengen.
Dinner and drinks!
Kræsje fest!
Veldig moro!
Du veit du har vært på fest når du kommer hjem i grålysninga med buksa under armen (og tro det eller ei, det har faktisk en relativt anstendig forklaring).

Nok snikksnakk, her er fredagsdiktet, på en lørdag - men ikke mindre fint av det.





SPEILET


Et speil
der jeg ser mitt ansikt
å dette ansikt en alltid har med seg
stygt og vakkert, ømt og ondt
plutselig er det blitt et ansikt jeg minnes
fra onde dager og tunge netter
og morgener av klarhet, blå:
Sisyfos' ansikt, når steinen
skal løftes og bæres opp igjen.
Ønsket om frihet fra håp, kan det være risset inn
i dette ansikt som er mitt?

Magli Elster

3 kommentarer:

hvorfor ikke... sa...

Nydelig...!
fredag eller lørdag (eller søndag, for den saks skyld) spiller ikke så stor rolle...men jeg setter stor pris på dikta "dine"

Man vet jo hvordan det er...heldigvis har vi et liv ved siden av blogginga, hihi! Alltid gøy med jentekveld, syntes jeg! Men det med buksa under armen...? - også på denne årstida, hoho;)
Håper ikke du blir forkjølet nå, da, av å fly bukseløs på natterstid....;))))
Fin helg Hanne!

Hanne sa...

Hvorfor ikke: Takk for hyggelige ord, det er fint å vite at diktene settes pris på.

Det med buksa under armen er ikke så gæernt som det virker, som sagt. Jeg hadde på meg en ganske kort kjole og tynn strømpebukse, men jeg syntes det var litt for pynta antrekk for en bytur, derfor tok jeg på meg olabukse også.
Men da vi kræsja den festen utpå natta, måtte jeg selvsagt vise fram tatoveringa mi til de som var der, så da tok jeg likegodt av meg hele buksa. Men altså: Strømpebukse var på. :)

hvorfor ikke... sa...

hihi...morsomt var det i allefall! Tenkte det var noe sånt noe, ja...