mandag 26. oktober 2009

Tell us your secrets, Tore!


"Før vi tok kontakt med dem, sjekket vi hva slags foreldre det var, og de fikk de beste skussmål" - Tore Strømøy, i Redaksjon EN i kveld

Jeg ser på Redaksjon EN , hvor gårsdagens Tore på sporet blir diskutert. Der hjalp den alltid like uselviske Tore en koreansk biomor med å gjenfinne sin bortadopterte sønn.

Det er utrolig mye å si om Tore Strømøy, det klamme programmet han lager og de merkelige premissene han lager det på. Noe av det blir gjentagelser av gammel irritasjon.
Fascinerende nok er min mer enn tre år gamle frustrasjon fremdeles gyldig, selv om Strømøy bedyrer at gårsdagens episode var en enhelthendelse, og at de ikke pleier å oppsøke adopterte. Noe sier meg at redaksjonen er veldig flinke til å legge ting bak seg.

Nok om det (akkurat nå). Jeg stusser imidlertid spesielt over én ting i kveldens debatt:
Tore tilbakeviser at han og redaksjonen noensinne har tatt direkte kontakt med adopterte på vegne av bioforeldre.
De kontaktet adoptivforeldrene, presiserer han, og understreker videre at de slett ikke ville tatt kontakt med hvem som helst blant a-foreldre, heller.
"Før vi tok kontakt med dem, sjekket vi hva slags foreldre det var, og de fikk de beste skussmål", beroliger han oss altså med.

Og da blir jeg nysgjerrig, altså. Hva i alle dager slags undersøkelser er det han og redaksjonen har gjort for å få disse skussmålene?
Har de sjekka med kolleger?
Forhørt seg hos naboer?
Snust hos sosialkontor?
Googlet familien? Skattelister?
Lapp på lokalbutikken?
WHAT???

Kjære Tore, nå må du dele med oss andre: Hvordan gjør man slike diskrete undersøkelser i forkant?
Sånne som med stor sikkerhet avslører hvorvidt folk er skikket og velegnet til gjenforening i beste TV-tid?
Do tell!

21 kommentarer:

Roger sa...

Patetiske folk sier "anything for a laugh". Tore Strømøy sier "anything for a sniffle".

Metu sa...

Jeg lurte også på hvilke undersøkelser han hadde gjort om foreldere først! Jeg og mannen diskuterte dette heftig i går - skal vi fordi vi tilfeldigvis har adoptert ett barn, risikere at TS tar kontakt med nabolaget, kollegaer og annet på forhånd, for å sjkke ut om hvilke foreldre vi er?!?!?!? Er det mulig?!?!? Men jeg lurer også virkelig på hvordan han har gått frem her!

Merete.

Hanne sa...

Roger: Tåre Strømøy, rett og slett. Huttetu.

Metu: Ja, dette vil jeg svært gjerne ha svar på, og det er synd at programlederen ikke fulgte opp akkurat den uttalelsen. Hvordan er det Tore sjekker folk før han kontakter dem? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Og ikke så rent lite forbløffet.

9na sa...

Jeg så ikke programmet i går, men jeg har stilt meg sprsmål om den godeste Tores diskresjon tidigere. Jeg skjønner godt at dere reiser busten, jeg gjør det selv.. Stå på, press fram et svar fra Tore på sporet-redasjonen!

Sesselja sa...

Jeg orker ikke å la meg irritere av Tåre i dag. Istedet ville jeg bare si at den stripa øverst var alldeles søt. :D

Hanne sa...

9na: Må nesten få sitere en kommentar jeg fikk på Facebook vedr Tores metoder mht undersøkelser:

"I alle fall lurer jeg fælt på hvordan man stiller diskret spørsmål om egnetheten til (adoptiv)foreldre. "Hei, Tore på sporet her, har et par spørsmål om Herr og Fru foreldre til Adoptert Gutt". "Neida, ingen grunn til at vi lurer på dette, spørr bare for morro skyld"

SB: Heldige deg som ikke orker Tore-irritasjon i dag, jeg slapp ikke unna. Men jeg kjenner at dette interessant nok irriterer meg adskillig mer som adoptert enn som adoptivmamma. Hm.
Ja, er ikke den stripa helskjønn? Og jeg synes den er veldig talende.

Metu sa...

SB: Jeg har ikke klart å la vær å irritere meg over Tore. Jeg er nok en av de som står bak brevet som er sendt ham :)
Hanne: Vi satt også å lurte på i går, om det er slik han gjør det, ringer på hos naboen og "bare lurer", ingenting å bry seg om.... men har du noen sysnspunkter på de som foreldre?!?!?!?
Og innmari synd ikke programleder eller noen av debattantene fulgte opp den kommentaren. For den ble ett rimelig stort tema hos oss!

Ha en eller strålende og engasjert dag :)

Sesselja sa...

Metu: Jeg irriterte meg over Tåre i går og på søndag. Nå får han ikke mer av tiden min. I dag skal jeg bare tenke på fugler og høstløv og andre vakre ting. ;-)

Anonym sa...

Ta´n!!!

Dreamgirl sa...

Jeg så det jeg også, men jeg orker bare ikke bruke energi på han. Så sånn er det.

Mette sa...

Eg lurte i tillegg til korleis han sjekka ut adoptivforeldra om korleis han sjekka ut historia til mora.... Her er min kommentar http://rundtomsnusk.blogspot.com/2009/10/tore-pa-adoptivsporet-igjen.html
Trur han alt han høyrer eller gjer han formell research? Er det ikkje nokre etiske retningsliner i forhold til kva han har lov til å gjera? Har adopterte nokre rettar i følge norsk regelverk? Tydelegvis ikkje.

Hanne sa...

Livet leker: Jeg har tatt'n før, men gjør det gjerne igjen. :)

Ellinor: Mæh, jeg prøvde å la det være, men jeg klarte det slett ikke. Det bare bobler.

Mette: Takk for link! Skal man dømme ut fra tidligere saker (ikke minst den Aftenpostensaken jeg linker til både her og i kommentarfeltet ditt), så er det vel så som så med metodene hans. Tidligere har han imøtegått kritikk av journalistisk etikk med at han lager et underholdningsprogram. Og når han har fått kritikk for å lage underholdning av sånne saker, trekker han fram hvor grundig research og etikkvurdering de bedriver. Argumentasjonen biter seg selv i halen, med andre ord.

Jeg er så lite imponert - på så mange måter. Bah!

Toril sa...

Nok en gang: Takk for at du sier fra! Og vi støtter deg!

k sa...

Jeg heier på deg Hanne! Håper du får svar på det journalisten ikke klarte å spørre om-nokså slett syns jeg.

Marthe sa...

Dette har strengt tatt ikke noe spesifikt med akkurat innlegget over, men måtte bare si at jeg snublet inn på bloggen din ved en tilfeldighet i går og ble sittende og lese. Så utrolig mange artige, kloke og tankevekkende innlegg. Har selv ingen barn og dermed et ganske annet hverdagsliv enn deg, men lar meg oppriktig engasjere likevel, du skriver så bra :-) Ha en fortreffelig helg

Hanne sa...

Toril & k: Jada, man sier jo ifra (eller kanskje gnåler litt?), men det spørs om det blir noen reaksjon, altså. Tror ikke Tore er så skrekkelig fornøyd med meg. Og det er igrunn veldig, veldig greit.

Marthe: Åh, så hyggelig! Nå ble jeg glad, det er brillefint å høre at du har fått noe ut av det jeg skriver. En fortreffelig helg til deg også! :)

Anonym sa...

Hei Hanne

Forstår at du er opptatt av dette.
Du ble vel redd for at Tore Strømøys team skulle forhøre seg litt om deg? Kanskje han allerede har gjort det?

Han reiser gjerne til Afrika for å hjelpe afrikanske mødre som har fått sitt barn sjålet og bortført.

Hanne sa...

Hei Anonym,
Godt forsøk, men du er ikke i nærheten engang. Det eneste du demonstrerer med dette innlegget, er en skrikende uvitenhet. Foruten dårlig folkeskikk, da selvsagt.

Maria sa...

Nå har jeg også sett programmet, og jeg reagerer på to ting. For det første at de beskriver historien som om mora dro fra sønnen sin et par dager og da hun kom tilbake var han plutselig forsvunnet. Sannsynligvis har de vinklet det sånn for å rettferdiggjøre at de tar kontakt med sønnen; Han ble jo "stjålet" fra henne. Men hvis du hører godt etter, så virker det som (på tross av at de viselig ikke nevner noen tidsmarkører) at det gikk mange, mange år før biomora prøvde å ta opp kontakten med sønnen sin. Det faktum at hun ikke hadde kontakt med ham på mange år kan vel tyde på at hun helt hadde sagt fra seg foreldreskapet, og dermed ikke hadde noen rett til å bestemme hva som skulle skje med ham (og dermed er det litt voldsomt å anklage Holt og VB for å ha "stjålet" ham).

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, jeg vet ikke mer enn det jeg så på tv, men det slo meg som påfallende.

Det andre som slo meg er at Strømøy virket helt forberedt på denne kontroversen. Når han intervjuer familien i slutten av programmet spør han adoptivmora; "Hva vil du si til folk som mener det er feil å hjelpe en mor å finne barnet sitt?", eller noe tilsvarende ladet. Og siden han tydeligvis visste at dette kom han til å få pepper for, hvorfor kunne han ikke bare tenkt at dette lar vi vær?

Beklager at dette ble litt langt, jeg ble litt provosert.

Hanne sa...

Maria: Gode poenger, det er helt greit at du skriver langt. :)
Og det er klart at Strømøy er forberedt på dette. Man kan beskylde ham for mye rart, men dum er han ikke. Beregnende, derimot...ja, der kan man trekke noen slutninger. Og han har jo vært borti dette før.
Det er lett å bli provosert.

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg