fredag 9. oktober 2009

Fredagsdiktet: Den første

Kan man noensinne ha med for mange Inger Hagerup-dikt i en diktspalte som denne?
Nope.


DEN FØRSTE

Du synes jeg ser slik på deg.
Å, si ikke jeg er frekk,
men la meg få lete etter
min første elskedes trekk
i ansiktet ditt før mørket
skyller likheten vekk.

Bak alle de menn som siden
satt mitt sinn i brann
skimter jeg undertiden
noe som kanskje er han -
en hemmelig, bitter viden
om utslettet skrift i sand.

Det er ikke munnen jeg savner
og øynene djerve blå,
men bare en spinkel tone
av ting som ikke er nå.
stjernene, huset, grinden,
veien vi vandret på.

Å, bli ikke skinnsyk, kjære!
Han tar ikke noe av ditt
Du er det sterke og nære
livet som nå er mitt.
Men kan jeg en stund få være
det som jeg ikke er blitt?

- Inger Hagerup -

4 kommentarer:

Cecilie sa...

Utrolig nydelig og rørende! Skjønner at det fortsatt er mye av Inger Hagerup jeg ikke har lest. Genial dame.

Hanne sa...

Cecilie: Ja, det er et nydelig dikt - som så mange av Hagerup sine. Det er bare å begynne å samle. :)

Katrine sa...

Å, det diktet fikk meg til å tenke på Old Flames Can't Hold A Candle To You med Dolly Parton (Idet er en coverlåt, faktisk). Jeg blir alltid litt fuktig i øyekroken av den; here goes:
Downtown tonight, I saw an old friend, someone who
I use to take comfort from long before I met you
I caught a spark from his eyes of forgotten desire
With a word, or a touch, I could have rekindled that fire
But old flames can't hold a candle to you
No one can light up the night like you do
Flickering embers of love
I've known one or two
But old flames can't hold a candle to you

Sometimes at night, I think of old lovers I've known
I remember how holding them helped me not feel so alone
Then I feel you beside me and even their memories are gone
Like stars in the night lost in the sweet light of dawn

Old flames can't hold a candle to you
No one can light up the night like you do
Flickering embers of love
I've known one or two
But old flames can't hold a candle to you
Old flames can't hold a candle to you

(Pebe Sebert/Hugh Moffatt)

(Den finnes sef på youtube, men man kan kan gjøre lurt i å lytte med øyenene lukket. )

Toril sa...

Nydelig dikt. Jeg kjenner meg litt igjen:-)