fredag 16. oktober 2009

Endring gjennom glede

Nå trenger vi jaggu noe oppmuntrende, dere! Og blir man ikke oppmuntret av Rolighetsteorin - ja, så vet ikke jeg. På nettsiden står følgende:
"Den här sidan är tillägnad tanken om att något så enkelt som glädje är det absolut lättaste sättet att få människor att ändra på sig."

Se for eksempel her, hvor de har lagd et spill for å få folk til å gjenvinne glass:

Åh, jeg fikk så lyst til å prøve det! Hadde ikke du også stått i kø til gjenvinningsstasjonen hvis du kunne få spille sånn?

Flere fiffige løsninger, som pianotrappa og verdens dypeste søplebøtte, kan du se her.
Og takk til Rikke, som distribuerte denne gladpilla på Twitter. Den trengte jeg!

3 kommentarer:

Toril sa...

Genialt!

Trine s sa...

Åh, dette vil jeg teste også! Vi pleier å samle opp rundt 100 PET-flasker på jobb før vi panter, jeg kunne fått en heftig high score ;)

Klart glede gjør at folk forandrer seg. Dette er jo godt kjent allerede, at det er lettere å få folk til å endre oppførsel ved å rose det som er bra, enn ved å bare kjefte for det som ikke er bra.

Kommer til å tenke på denne pantemaskinen hver gang jeg står i den vanlige i butikken... :)

Hanne sa...

Toril: I KNOW! :D

Trine s: Jeg har en skippertakstilnærming til flaskepant og returglass, så jeg ville hatt gode muligheter til en skikkelig økt i et sånt spill.
Og ja, det er jo et helt enkel og velkjent prinsipp, dette med at folk endrer seg mer av glede og lyst enn av tvang og kjeft, men jaggu er det morsomt å se det eksemplifisert som dette. Man blir rett og slett glad av selve eksperimentet. :)